fredag 5. oktober 2012

Cafe Express Kvadrat - kafémat på første klasse!



Cafè Express Kvadrat har gjenåpnet i ny drakt, med lyst og innbydende interiør. Og ikke minst er menyen byttet ut. Nå er det gode råvarer som står i sentrum, med betydelig innslag av lokale og dels økologiske produkter. 

Jeg var så heldig å bli invitert med på en meny-smaking dagen etter åpningen, og hadde med meg to andre matbloggere; Whitney Love som skriver bloggen Thanks For The Food, og Rune Gjertsen som skriver bloggen Konfekteriet

Innbydende disk med masse godsaker


Vi fikk servert en nydelig appetizer; matje-sild med majones, pepperrot, frisk dill og hakket rødløk. Dette var et langt hyggeligere møte med matjes enn jeg hadde under årets Gladmat-festival. Og jeg fikk jo rett i det jeg skrev (i det linkede blogginnlegget); "kanskje en hvitløkssaus og et freshere tilbehør kunne fått meg hekta?" Svaret er JA.

Leskende drikke fra Safteriet på Ullandhaug i Stavanger - eplemosten og hylleblomstdrikken var mine to favoritter


Vi fikk smake på brunch-pakken, som består av frisk frukt, yoghurt med mangopuré og kjøkkenets egen musli, westerbotten-ost med kjøkkenets egen appelsinmarmelade med ingefær, og frukt-bar med kokos, havre, honning og sjokolade. 

Jeg er ingen søtmons, men den naturelle yoghurten kunne trengt en anelse mer sødme i tilbehøret, enten i mangopuréen eller muslien. Eventuelt kunne den hatt litt mer mangopuré, siden mango jo er søt i seg selv. Frukt-baren, derimot, likte jeg nettopp på grunn av at den ikke var så søt - her fikk råvarene spille hovedrollen. Jeg har aldri spist ost servert med appelsinmarmelade, men dette var virkelig godt! 


Stekt egg var også inkludert i brunch-pakken. Eggene er økologiske og kortreiste fra produsent Sølve Salte på Jæren, servert på rugbrød med Idsøe-bacon og spinat. Ekte og ærlig sikringskost med masse smak!


Så beveget vi oss videre i menyen, og fikk servert en asiatisk salat med soyamarinert Salma-laks (sashimi) med avocado, lime, ingefær og andre asiatiske goodies. Personlig ville jeg kanskje ha brukt litt mer smaksfylde i marinaden, gjerne i form av oystersaus og/eller teriyakisaus. Men ellers var dette yummy, jeg elsker jo Salma og asiatiske smaker!


Så sto min første store favoritt for tur: Burger laget av høyrygg av Angus okse fra Jæren - nydelig kjøttsmak, perfekt grovkvernet, perfekt stekt med lett rosa kjerne. Ah, slike burgere får man ikke servert for ofte, ganske sjelden faktisk. Det er å håpe at denne forblir et fast innslag på menyen, og lages på samme vis! 

Burgeren ble servert med nydelig sprø pommes frites med havsalt og frisk rosmarin - de var jaggu like gode selv når de var blitt kalde... Og Cæsar-salat ble servert til, den var smakfull og rustikk med store salatblader.

Hva har du i din tagine?


Min andre store favoritt var "Bombay Curry" servert i tagine, med fantastisk mørt lammekjøtt fra Rogaland, perfekt kokte gulrøtter med lett tyggemotstand, en nydelig saus, og et dryss frisk koriander. Den ble servert med jasminris og nystekt nanbrød. Skulle jeg ha valgt kun én rett fra menyen, så hadde det nok blitt denne.

Daglig leder Nina Kristin Gudmundson og kjøkkensjef Helge Breivikås

Fristende kaker...

Arne Joakimsen, eier av Herlige Stavanger-gruppen, var også innom

Daglig leder Nina Kristin Gudmundson deler ut smaksprøver

Okay, da er jeg klar for en oppsummering: 

Dette er bra. Tenke seg til et slikt kvalitetsnivå på kafémat, på et kjøpesenter! Ekte, rene, kortreiste råvarer som er tilberedt med slik respekt. Herlige Stavanger har noe virkelig bra på gang, de jobber direkte mot flere produsenter av kvalitets-råvarer i distriktet. De har gjort en strålende jobb på Matsalen på Tvedt-senteret Forus. Nå er de i gang på Cafè Express Kvadrat med et lignende konsept. Jeg heier på alle de som jobber med dette hver eneste dag - dere er gode! 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar