mandag 21. august 2017

Indisk curry med kylling



Syvåringen sa: "Kan vi ikke ha denne middagen i morgen også, og i overimorgen, og dagen etter det, og dagen etter dét igjen?" Den falt visst i god smak!

Jeg lager ofte indisk curry for tiden, gjerne en gang i uken - krydderne som inngår både smaker godt og gjør godt. Denne oppskriften har blitt en gjenganger hos oss, bare med små variasjoner. Som regel bruker jeg kyllingklubber, men noen ganger bruker jeg kyllingfilet - da trengs ikke like mye kjøtt (målt i vekt), og middagen blir raskere ferdig. Og jeg veksler gjerne på hvilke grønnsaker jeg bruker, gulrot er et godt alternativ til brokkoli. Krydderne er stort sett de samme.

Jeg tilsetter mandelmel i sausen - et tips jeg snappet opp fra en indisk kokk i et matprogram på tv - det gir en egen, genuin og fyldig smak til retten.

Hvis du ikke tåler gluten/hvetemel, så ta gjerne en ekstra sjekk av innholdsfortegnelsen på currypastaen for sikkerhets skyld. Den jeg bruker inneholder ikke hvete (Patak's), men man vet jo aldri hva ulike typer curryer kan inneholde.


Du trenger følgende til fire personer:

Extra virgin kokosolje til steking
8-900 gr kyllingklubber (evt 6-700 gr kyllingfilet)
1 løk
3-4 fedd hvitløk
5 dl kremet kokosmelk (2x2,5 dl kartong)
2 ss paprikapulver
2 ts gurkemeie
1 ts malt ingefær
1 ts malt fennikel
1 ts malt koriander
1 ts spisskummen
1/2 brokkoli
Himalayasalt
1-3 ts indisk currypasta (avhengig av type og ønsket styrke)
3 ss mandelmel
1-2 håndfuller frisk koriander

Basmatiris til fire personer

Jeg følger oppskriften min på Perfekt kokt ris, og legger basmatirisen i vann 30-60 minutter før curryen skal tilberedes. Hvis du planlegger litt, kan du fint legge risen i vann kvelden før og sette i kjøleskap.

Ha kokosolje i en romslig gryte på middels god varme, jeg bruker gjerne wok eller emaljert støpejernsgryte. Legg i kyllingklubbene, og la dem få brune seg lett noen minutter, vend av og til. Hvis du bruker kyllingfilet, kuttes den i tynne skiver eller strimler, og stekes lett.

Kutt løk i ca 1 cm tynne båter, tilsett i gryten. Grovhakk hvitløk, og tilsett. La steke videre etpar minutter.

Tilsett kremet kokosmelk, paprikapulver, gurkemeie, malt ingefær, malt fennikel, malt koriander og spisskummen. Bland sammen, legg på lokk, juster eventuelt varmen etter behov så det koker moderat. Vend av og til. La det småkoke til kyllingklubbene virker gjennomkokte inn til beinet.

Del brokkoli i mindre buketter, og bruk stilken også, bare skjær vekk den nederste enden og det som virker trevlete på stilken, og kutt resten i terninger. Tilsett og la det småkoke 8-10 minutter til, til brokkolien virker passe mør uten å være overkokt.

Smak til med himalayasalt til sausen er passe salt, og med indisk currypasta til den er passe sterk. Bland inn mandelmel, og tilsett frisk koriander.

Server curryen med basmatiris til.

Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar