lørdag 8. april 2017

Langtidskokt kyllingkraft



Hjemmelaget kyllingkraft er den beste kraften du kan få, og det er en billig og god utnyttelse av naturlige råvarer. Jeg har skrevet et innlegg tidligere om hvordan man utnytter en hel kylling på best mulig måte, og der inngår også kraftkoking på kyllingskroget.

Jeg har fått øynene mer og mer opp for at tiden kan være en god venn i matlaging - også når det gjelder kraftkoking. Nå koker jeg kraft i 20-24 timer, i en gryte med lokk i stekeovnen på moderate 120 grader. Når kyllingskrog (og kraftbein forøvrig) langtidskokes, frigjøres alle de gode næringsstoffene som sitter i beina og margen - gode fettsyrer, anti-inflammatoriske proteiner som er gunstige for tarmen og kroppen, samt en rekke mineraler. Og ikke minst kollagen, som kan bidra til å styrke og lege hud, vev og muskler.

Bruk kraften i supper og gryter, eller drikk den som den er, omtrent som et kosttilskudd.

Enten kjøper jeg hel kylling som jeg parterer (som i det lenkede innlegget over), og koker kraft på skroget som blir til overs. Det går også fint å koke kraft på skroget fra ferdigstekt (hel) kylling. Eller så kjøper jeg dypfryste kyllingskrog hos en gårdsbutikk ikke så langt unna der vi bor. De selger økologisk kylling fra Homlagarden i ulike stykningsdeler, inkludert skrog og kyllingføtter, som begge er fabelaktige å koke kraft på.

Skrog har den beste smaken, synes jeg, men kyllingføtter har et høyt innhold av velgjørende kollagen, så det kan være en god idé å blande de to hvis man vil ha "det beste av to verdener". Jeg kommer gjerne tilbake med et eget blogginnlegg om håndtering av kyllingføtter senere.

Jeg synes det er viktig å bruke kylling som har levd et godt liv. Aller helst økologisk, eller i det minste kylling som har fått skikkelig fôr, og som har fått lov til å gå fritt utendørs. Sunnere og gladere kylling gir sunnere og bedre kraft, enkelt og greit.

Og forøvrig kommer kyllinger i veldig ulike størrelser, alt etter hvilken rase det er snakk om, så størrelsen vil avgjøre hvor mye kraft man får fra ett skrog. Hvis du ikke har tid eller anledning til å koke kraft "der og da", så kan du enkelt og greit legge skroget i fryseren, og ta det frem igjen når du har tid. Da kan du evt også koke kraft på flere skrog om gangen, i en større gryte eller kasserolle.

Jeg lager kyllingkraft på aller enkleste vis, som jeg gjør med annen hjemmelaget kraft; jeg dropper alt "dilldall" med å tilsette diverse grønnsaker. Jeg har skroget i en passe romslig gryte - hvis det er stort, deler jeg det gjerne i stykker. Så tilsetter jeg eplecidereddik og kaldt vann, før kraften altså langtidskokes. Eplecidereddiken bidrar til å trekke næringsstoffer ut fra skroget. Når kraften skal brukes, kan den krydres etter ønske.

Merk: Ikke bruk gryte av aluminium til kraftkokingen, ettersom syren i eplecidereddiken kan reagere med metallet.

Tips: Det vil alltids sitte igjen litt kjøtt på skroget etter kraftkokingen. Plukk det av, og bruk det i supper, wok eller gryter, litt avhengig av hvor mye som er til overs. Koker du kraft på ferdigstekt hel kylling., plukkes kjøttet av før kraftkoking. Frys gjerne kyllingkjøttet ned til du har behov for det. 


Du trenger følgende:

Kyllingskrog
Kaldt vann
1 ss eplecidereddik pr liter vann

(Himalayasalt)
(Krydder)

Del gjerne kyllingskroget i to eller flere stykker, avhengig av størrelsen. Ha skroget i en passe romslig gryte, hell over eplecidereddiken og dekk skroget så vidt med kaldt vann. La det stå ca 20 minutter, eplecidereddiken vil hjelpe til med å trekke næringsstoffer ut av beina.

Sett gryta på koketoppen og kok opp.

Sett stekeovnen på 120 grader. Sett gryten med lokk i ovnen i 20-24 timer. Du kan gjerne sjekke kraften en gang eller to underveis, at den godgjør seg og har det bra. 

Sil av kraften, og den er klar til bruk. Når skroget er passe avkjølt, kan du eventuelt plukke av kjøttrestene som fortsatt sitter på beina (kan fryses ned til du har bruk for det).

Kyllingkraften er holdbar ca en uke i kjøleskap. Den kan også fryses ned porsjonsvis.

Brukes i supper og gryter.
Eller drikk kraften som den er tilsatt litt himalayasalt og evt ønskede krydder.

Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar