onsdag 22. mars 2017

Smoothie med blåbær og sviske (melkefri)



Smoothie med blåbær og svisker - denne er både næringsrik, smakfull og velgjørende for magen!

Egentlig lagde jeg denne smoothien for første gang for mange måneder siden, mens det var sommer og sol - og siden har den ligget som en "kladd" på bloggen. Smoothies med fryste bær passer jo aller best i sommervarme, og ikke når kulda setter inn... Men for en tid tilbake hadde minstemann litt trøblete mage, og det var da jeg lette frem igjen denne oppskriften igjen.

Både blåbær og svisker er kjent for å virke velgjørende og regulerende for magen. Men skal jeg være ærlig så synes jeg denne smoothien uansett er såpass god, at jeg fint lager den selv om magen er i skjønneste orden! Litt vanilje setter en ekstra nydelig smak, men om du ikke har det i hus så blir den bra uten også. Forøvrig kjøper jeg vaniljepulver på helsekostbutikker, for eksempel Urtekram sin, så har jeg det alltid tilgjengelig.


Du trenger følgende til ca 5 dl smoothie:

2,5 dl mandelmelk eller rismelk
150 gr fryste blåbær (evt ferske/tinte)
5 svisker uten stein
2-4 dadler uten stein (til ønsket sødme)
1/3 ts vaniljepulver (evt 1/2 ts ekte vaniljesukker)

Ha mandel-/rismelk, blåbær, svisker, dadler og vaniljepulver (evt vaniljesukker) i en blender, og kjør sammen til en jevn smoothie. Om du synes den blir for tykk, tilsetter du bare litt ekstra melk.

Nytes straks.

Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar