lørdag 3. september 2016

Glutenfritt brød med mandelmel og linfrø (kornfritt)



Som jeg nevnte i mitt første blogginnlegg om Glutenfritt grovt brød (kornfritt), så er den videre jakten etter flere gode oppskrifter på alternative, kornfrie brød på ingen måte over. Og da jeg kom over denne oppskriften med overskriften Best Paleo Sandwich Bread, så måtte den selvsagt testes. Dette brødet er ikke så ulikt det andre jeg lagde (øverste link), begge er i hovedsak laget med mandelmel (malte mandler) og egg, men dette er en litt enklere oppskrift med færre ingredienser.

Nå hadde jeg ikke arrowroot-stivelse, så jeg erstattet med mer cassavamel, og det gikk helt fint. Arrowroot kalles også kuzu (japansk) på endel pakninger, særlig om du kjøper det på asiatiske butikker (kalles pilerot på norsk). 

Ellers brukte jeg vanlige brune linfrø, den eneste forskjellen fra gyldne linfrø er at de gir litt mer farge til brødet. Litt av hensikten med malte linfrø er at de - på samme måte som egg - fungerer som bindemiddel i glutenfri bakst. Og ikke minst tilfører de verdifull næring til brødet.

Det er praktisk å bruke to bakeboller - én til de tørre ingrediensene, og én til de våte ingrediensene.


Tips I: Jeg anbefaler å kle brødformen med bakepapir før røren helles i (se bildet). Klipp til eller riv bakepapiret så det er akkurat like langt som selve brødformen, og la bredden være slik at papiret ligger over kantene på formen. Da er det utrolig enkelt å løfte papiret med brødet ut av formen når det er ferdig stekt. Kort-endene på formen må fortsatt smøres.

Tips II: Når brødet er helt avkjølt, kan det skjæres opp i skiver, som legges i fryseren. Da kan du ta opp skiver som tines raskt etter behov. 


Du trenger følgende til ett brød:

225 gr mandelmel (eller malte mandler)
65 gr cassavamel
40 gr linfrømel (eller malte linfrø)
3/4 ts himalayasalt
3/4 ts natron

5 medium/store egg
75 gr kokosolje
1,2 dl mandelmelk
1,5 ts eplecidereddik

Kokosolje til smøring av formen (eller annen olje etter ønske)

Hvis du tar utgangspunkt i hele mandler, males disse først med mandelkvern. Hele linfrø males i food processor - jeg bruker mini food processoren til stavmikseren min, det er gjort på sekunder.

Forvarm stekeovnen til 175-180 grader.

Bland sammen mandelmel (malte mandler), cassavamel, linfrømel (malte linfrø), himalayasalt og natron i en bakebolle.

I en annen bakebolle piskes eggene sammen. Kokosolje varmes lett (den er i fast form ved 23-24 grader), og tilsettes sammen med mandelmelk og eplecidereddik.

Bland så sammen de tørre og de våte ingrediensene til en jevn røre/deig.

Kle en brødform med bakepapir som angitt over, og smør endene med kokosolje. Hell i brøddeigen, og jevne den til med en slikkepott.

Stekes i 40-45 minutter på nest nederste rille, til det er fint gyldent og gjennomstekt. Sjekk gjerne med en kakenål.

La brødet avkjøles helt på rist før det skjæres i.

Serveres med godt pålegg.

Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar