torsdag 1. desember 2016

Ovnsbakt middagsomelett med kylling, spinat og hvitløk



En omelett kan fint gjøres til en fullverdig middag, og den kan gjerne bakes i ovnen i ildfast form, slik jeg har gjort det her. 

Denne omeletten har blitt en skikkelig favoritt hos oss, og jeg lager den gjerne når jeg går for enkel middag som ikke fordrer så mye tilberedning. Men så klart; den er jo ypperlig til en god helgelunsj også da. Med kylling, spinat, løk og hvitløk er den både smakfull, mettende og næringsrik. Server den gjerne med en god salat til, og eventuelt godt brød. 

Og har du litt til overs, eller lager litt ekstra, så har du rester til en god lunsj dagen derpå også. Jeg pleier å ta med meg på jobb til lunsj, og slenger gjerne med noen gode tomater og annet grønt jeg har for hånden. Omeletten holder fint etpar dager i kjøleskap, tildekket.


Du trenger følgende til fire personer:

1 løk
3-4 fedd hvitløk
Extra virgin olivenolje
5-600 gr kyllingfilet
250 gr fersk spinat (en pose)
Ca 1,5 ts salt
Pepper
8 egg

Forvarm stekeovnen til 180 grader.

Løk og hvitløk skrelles og kuttes, og has i en romslig stekepanne eller gryte med godt med extra virgin olivenolje (3-4 ss) på middels god varme. Du kan fint bruke en wok om du har, det gjør jeg. La løken surre noen få minutter til den er blank.

I mellomtiden kuttes kyllingfilet i strimler, og tilsettes sammen med løken. Vend etter behov, og stek til kyllingen akkurat er gjennomstekt. Tilsett spinaten (du trenger ikke kutte den opp), og legg på lokk. Vend av og til, og la spinaten dampe til den "klapper" sammen, og trekk så stekepannen/gryten/woken til side. Dryss over salt og pepper, og bland sammen.

Pisk sammen eggene, og hell over kyllingen, spinaten og løken. Bland sammen, og hell i en romslig ildfast form.

Stekes i 20-30 minutter, til omeletten er akkurat gjennomstekt. Tiden vil avhenge av den ildfaste formen og hvor stor den er. Hvis du rister litt på formen (husk grytevott/-klut) vil du se om den "disser" litt, omtrent som en gelé, da trenger den noen minutter til. Når den virker fast uten å "disse", er den ferdig.

Server gjerne med en god salat og eventuelt godt brød til.

Vel bekomme!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar