lørdag 5. november 2016

Ovnsbakte rotgrønnsaker - tilberedning og mengder



Jeg må si jeg har blitt mer og mer glad i høsten etter hvert som matinteressen har vokst frem - for høsten er høysesong for mange gode, norske råvarer. Og nå som mørketiden og kulda setter inn for alvor, har vi en gylden anledning til å samle familien og venner til gode og varmende måltider, med utgangspunkt i norske mattradisjoner med nettopp gode norske råvarer.

Rotgrønnsaker er noe av det norskeste norske jeg vet om. Jeg har en forkjærlighet for dem, og jeg har hatt det lenge. De er rike på smak med en herlig sødme, de er næringsrike og mettende, og de er svært anvendelige. Både barn og voksne liker dem, de er supre endatil i babymat til de minste. De er gode som mos, i gryteretter og supper, men kanskje aller best smak og sødme får de når de ovnsbakes.

Ovnsbakte rotgrønnsaker passer godt til både kjøtt og fisk, og kan fint være eneste tilbehør foruten en god saus om ønskelig. Nå som jeg har kuttet ut både meieriprodukter og mel fra kostholdet (gjenganger-ingredienser i veldig mange sauser), har jeg begynt å servere rød eller grønn pesto til, det smaker veldig godt. Seksåringen i huset er hekta på kremet balsamico til (hun er forøvrig hekta på kremet balsamico til det meste…). Har vi vilt på middagsmenyen, er så klart tyttebærsyltetøy obligatorisk.

Så var det dette med mengder da. Hvor mye rotgrønnsaker beregner man per person?

Det kommer så klart an på om du skal ha annet tilbehør eller ei, og hvor sultne og storspiste sjeler du skal ha til bords. Hvis jeg lager ovnsbakte rotgrønnsaker som eneste tilbehør, beregner jeg 4-500 gram rå rotgrønnsaker per voksen, og mindre til barn avhengig av alder. Og med assorterte rotgrønnsaker blir det jo uansett litt variasjon i måltidet. Vil du servere annet tilbehør til, for eksempel brokkoli, justerer du bare ned mengden rotgrønnsaker i forhold til hvor mye brokkoli du lager. Du kan mikse ulike rotgrønnsaker akkurat som du vil, ut fra hva du har i hus eller hva du finner som frister på butikken. 

Grønnsakene kuttes i noenlunde like store/tykke biter, slik at de blir ferdigbakte omtrent samtidig. Noen ganger kutter jeg dem i staver, men aldri tynnere enn 1 cm, da har de lettere for å bli svidd på endene. Andre ganger kutter jeg dem i båter eller skiver. Som regel foretrekker jeg litt "rustikke" biter, ca 1,5-2 cm tykke. Løk er også godt å bake sammen med rotgrønnsaker, da kutter jeg den i passe tykke båter.


Gode rotgrønnsaker til ovnsbaking:
Potet
Søtpotet
Gulrot
Pastinakk
Persillerot
Sellerirot
Beter
Jordskokk
(Løk)

Temperaturen kan du velge litt selv, mellom 200 og 230 grader. Jeg synes 210-215 grader gir optimal bruningseffekt. 200 grader gir mer skånsom varmebehandling og liten grad av bruning. Høyere temperaturer (225-230 grader) gir mer bruningseffekt og kortere steketid, men husk at jo høyere temperatur, jo større sjangs for svidde kanter eller ender som stikker opp (for eksempel staver eller spisse båter). Du kan eventuelt vende grønnsakene en gang eller to underveis, da blir varmeeksponeringen jevnere. 

Jeg sprinkler alltid litt godt med extra virgin olivenolje over grønnsakene, og drysser litt salt, pepper og tørkede urter over, eventuelt hvitløkspepper som et "alt i ett" krydder.


Eksempel på oppskrift til fire personer:

500 gr søtpotet
500 gr poteter (kokefaste)
300 gr pastinakk
300 gr gulrot
(1 stor løk)

Extra virgin olivenolje
Salt
Pepper/hvitløkspepper
Tørkede urter

Forvarm stekeovnen til 210-215 grader.

Grønnsakene skrelles og kuttes i omtrent like store biter, ca 1,5-2 cm tykke. Fordel grønnsakene i et jevnt lag i en langpanne, gjerne med bakepapir i bunnen.

Hvis du bruker løk, skrelles og kuttes den i passe båter. Siden løk lett kan bli svidd, anbefaler jeg å ikke bruke for høy varme. Legg løken i mest mulig hele båter nederst i lanpannen, så ikke noen ender stikker for mye opp. Eventuelt kan du vente 10-15 minutter med å legge løken innpå sammen med de andre grønnsakene.

Sprikle godt med olje over, og dryss over litt salt, pepper/hvitløkspepper og tørkede urter etter ønske.

Rotgrønnsakene ovnsbakes i 40-50 minutter, avhengig av størrelsen på grønnsakene, til de er helt møre og fint gyldne.

Serveres til kjøtt eller fisk etter ønske, eventuelt med en god saus eller pesto til.

Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar