fredag 16. september 2016

Søtpotetmos (melkefri)



Søtpotetmos passer godt til både kjøtt og fisk. Ikke bare smaker den godt, den er næringsrik og mettende også. 

I årevis har jeg vært avhengig av den gode smørklatten og melkeskvetten i hjemmelaget potetmos, men etter at jeg la om til Seignalet-kosthold så har jo ikke det vært aktuelt. Jeg har prøvd meg frem for å finne en måte å lage god potetmos, uten både kumelk og smør. Mandelmelk synes jeg ikke funker så bra i potetmos. Det er godt mulig det bare er smak og behag, men det er noe med smaken på mandelmelken som jeg ikke synes går så godt overens med potetmosen. 

Nå har jeg prøvd med rismelk, og det funket veldig mye bedre! Og i stedet for smør bruker jeg en god sitronolje (Oliviers & Co sin er stadig favoritten min), den gir en nydelig og frisk smak. Så nå er jeg tilstrekkelig tilfreds til å dele oppskriften med dere lesere. Og for egen del kan jeg trygt si at denne søtpotetmosen blir jevnlig innslag på middagsbordet heretter! 


Du trenger følgende til tre-fire personer:

5-600 gr søtpotet
5-600 gr potet
Rismelk til passe konsistens
1-2 ss sitronolje
Himalayasalt

Søtpotet skrelles og kuttes i jevnt store terninger/skiver. Poteter skrelles og kuttes i tilsvarende store terninger/skiver. 

Ha damprist i en kasserolle med noen cm vann (cirka opp til risten, nok vann til at ikke kasserollen tørrkoker), og kok opp. Ha i søtpotet og potet, legg på lokk og la dem dampe i ca 25 minutter, til søtpotetene/potetene er helt møre.

Hell av vannet, og mos potetene med stamper. Tilsett rismelk til passe konsistens, og smak til med sitronolje og himalayasalt.

Serveres til kjøtt eller fisk etter ønske.

Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar