lørdag 13. august 2016

Perfekt eggerøre!



Det viktigste for å lage en god eggerøre er å ikke oversteke eggene - de skal verken stekes for lenge eller på for høy temperatur, for da blir eggerøren fort tørr. Eggene skal bare så vidt koagulere, da blir eggerøren saftig og god. Jeg bruker stekespaden aktivt under stekingen, så ikke eggene rekker å stivne for mye i bunnen av stekepannen.

Når eggerøren tilberedes på denne måten, med moderat varmebehandling og ikke for lenge, blir den sunnere for oss også ("Seignalet-vennlig").

Jeg bruker kun egg, ikke noe vann eller melk. Og så krydrer jeg eggerøren når den er ferdig. Jeg bruker som regel himalayasalt, hvitløkspepper og dill - sistnevnte er så godt på egg! Du kan så klart bruke vanlig pepper, og andre urter etter smak og behag. Eller du kan droppe urter om du heller vil det.

Eggerøre er supert til helgefrokosten eller -lunsjen, og er obligatorisk på manges koldtbord.


Jeg bruker følgende:

2 medium/store egg per person
Extra virgin sesamolje til steking

Etter steking:
Himalayasalt
Hvitløkspepper
Dill

Pisk eggene godt sammen i en bolle. 

Varm opp en stekepanne med litt olje på litt over middels varme, så kan du justere ned varmen etter hvert. Jeg justerer varmen gradvis ned mens jeg steker, til det laveste temperaturtrinnet hvor eggene fremdeles koagulerer i bunnen av stekepannen.

Ha i de sammenpiskede eggene, og finn frem en stekespade. Med den "skraper" du rolig men kontinuerlig i bunnen av stekepannen, slik at du "flytter" på eggerøren som er i ferd med å stivne i bunnen, og de rennende eggene får slippe til ned mot bunnen. Jeg starter gjerne i ytterkanten av stekepannen, skraper rolig inn mot midten, og fortsetter denne prosedyren rundt hele kanten av stekepannen. Så er det på'an igjen, noen runder til, skraper nedi bunnen og inn mot midten, til eggene ikke er rennende lenger.

Viktig: Så snart eggene så vidt har koagulert, trekkes de av varmen. De skal fortsatt være tydelig "fuktige", uten å være rennende altså. Varmen som er i eggene fra før vil bidra til at eggene fortsetter å koagulere litt. Dryss over salt, (hvitløks)pepper og dill, eller andre urter etter ønske. Bland sammen, og ha over i en skål eller bolle. Bruk gjerne friske grovhakkede urter også. 

Serveres straks.

Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar