fredag 5. august 2016

Hjemmelaget kokosyoghurt (melkefri)



Visste du at det er utrolig enkelt å lage yoghurt selv?
Og visste du at det går an å lage yoghurt helt uten meieriprodukter?

Denne yoghurten er laget med kokosmelk, så det fordrer jo at du liker kokossmaken. Men delikat blir den om du har noenlunde samme smaksløker som meg, og bruker en kokosmelk av bra kvalitet. Bruk for all del ikke "low-fat" kokosmelk - den må ha tilstrekkelig fettprosent! For tiden er jeg hekta på Go-Tan (2,5 dl kartong) med 18% fettinnhold (PS: Den er billigere på Kiwi enn på Meny…).

Basisoppskriften inneholder kun tre ingredienser; kremet kokosmelk, innholdet fra én kapsel probiotika og litt økologisk akasiehonning. Probiotika er rett og slett gode melkesyrebakterier som er bra for kroppen vår. Honning inneholder sukker som bakteriene spiser for å gjøre jobben sin. Inspirasjon har jeg funnet flere steder, blant annet hos The Natural Nutritionist. For øvrig er det flere måter å lage yoghurt på, men dette er den enkleste jeg har kommet over. Om ønskelig kan du forhåndsoppvarme kokosmelken, slik som hos Small Footprint Family (leseverdig, uansett hvilken metode du velger).

Det finnes mange typer probiotika, selv har jeg brukt disse kapslene som fungerer utmerket
(kjøpt på helsekost)

Og enkelt, ja! Du rører bare sammen ingrediensene i en glassbeholder som har tett lokk, og setter i ovnen på cirka 40 grader. Der skal den stå i ganske mange timer, til de velgjørende bakteriene har utviklet ønsket syrlighet. Jo lenger den står, jo mer syrlig vil den bli, og den vil også tykne litt. Temperaturen bør ikke overskride 43 grader, da kan du ta knekken på de gode bakteriene som skal gjøre jobben med å lage yoghurt for deg. Og er temperaturen for lav, vil bakteriene gå i dvale.

The Natural Nutritionist gir tips om å kun ha på lyset i stekeovnen, men med min ovn har jeg ikke muligheten til det (den er vel litt for ny og "fancy"…) Derimot har jeg en tinefunksjon med lave temperaturer ned til 30 grader, så den har jeg valgt å bruke. Uansett er det lurt å bruke et steketermometer inne i ovnsrommet, siden den reelle temperaturen kan avvike fra den angitte på ovnen. For eksempel har jeg funnet ut min ovn har en reell temperatur noen grader over det angitte på displayet, så jeg må stille den på 35-36 grader, da viser termometeret ganske nøyaktig 40 grader. Dette kan variere endel fra ovn til ovn.

Det er svært viktig å tenke hygiene når du lager yoghurt! Ellers kan du lett få vekst av uønskede bakterier i stedet for de gode bakteriene (dette vil du fort merke dersom yoghurten får en rosa eller annen farge, eller ubehagelig lukt). Vask derfor grundig alle redskaper og remedier som skal ha kontakt med yoghurten, og ikke rør yoghurten med fingrene. Jeg anbefaler enkelt og greit å koke opp vann i en romslig kjele, og legge i glassbeholderen som yoghurten skal være i, samt skjeer, visp, slikkepott etc som skal brukes. Da blir de sterilisert. La dem ligge i fem minutter, før de skylles i kaldt rent vann.

Og skal jeg fortelle et supert bonustriks?
Du kan bruke en del av yoghurten til å lage ny yoghurt - det blir omtrent som å lage en surdeigsstarter! Du bør da lage yoghurt med jevne mellomrom, hver 5.-7. dag, for å holde kulturen aktiv. Jeg bruker cirka 1 dl av den ferdige yoghurten, tilsetter ny kokosmelk og honning, og kjører en ny runde i ovnen på lav temperatur.

Første gang jeg lagde kokosyoghurt (ved bruk av probiotika-kapsel), trengte den cirka ett døgn for å få skikkelig syrlighet. Da jeg skulle lage ny sats som beskrevet her, trengte den omtrent halve tiden. Jeg har lest at dette "trikset" med å lage ny yoghurt fungerer noen ganger, helt til du synes den blir for syrlig, da er det på tide å starte forfra med probiotika-kapsel igjen. Muligens betyr dette bare at kulturen blir mer og mer potent - jeg antar i alle fall at dette er grunnen til at yoghurten trengte kortere tid da jeg lagde ny sats med basis i den "gamle".

Det går an å tykne yoghurten litt ekstra om ønskelig, da kan du bruke enten litt agar agar eller tapiokastivelse (jeg har prøvd med johannesbrødkjernemel, men den klumpet seg litt, så det anbefaler jeg ikke). For tiden dropper jeg å tykne yoghurten, siden jeg stort sett bare bruker den på musli.

Oppskriften under gir 5 dl yoghurt. Lag gjerne mer om ønskelig, eller lag denne mengden først for å sikre at du får det til, så kan du alltids lage større mengde siden om ønskelig.

Hjemmelaget musli (granola) med hjemmelaget kokosyoghurt


Hendige redskaper:
  • Romslig glasskrukke med lokk til å ha yoghurten i (ikke bruk plast eller annet materiale)
  • Visp til å røre sammen ingrediensene med
  • Skje til honningen
  • Termometer
  • (Eventuelt slikkepott)

Ingredienser til 5 dl kokosyoghurt:

5 dl kremet kokosmelk av god kvalitet (2x2,5 dl kartonger, ikke "low-fat")
1-2 ss økologisk akasiehonning (smak deg frem til ønsket sødme)
1 kapsel probiotika av god kvalitet (f.eks 8 milliarder bakterier av ulike stammer)


Alle redskaper inkludert glasskrukken som yoghurten skal være i kontakt med, må steriliseres. Kok opp vann i en romslig kasserolle, og la redskapene ligge helt dekket med vann i fem minutter. Skyll deretter i kaldt rent vann, og redskapene er klare til bruk.

Ha kokosmelk i glasskrukken. Klipp en probiotikakapsel i to, hold den gjerne over krukken mens du klipper (i tilfelle du søler litt), og hell innholdet i kokosmelken. Visp godt sammen med en gang, ellers kan det lett klumpe seg litt. 

Tilsett akasiehonning etter ønske, jeg tar utgangspunkt i 1 spiseskje, men syren som utvikler seg i yoghurten trenger gjerne litt mer sødme å balansere seg mot. Visp godt sammen, til alt er jevnt blandet. 

Fest lokket på glasskrukken, og sett den i stekeovnen. Sett på lyset i ovnen, eller sett på lav temperatur slik at ovnsrommet holder ca 40 grader. Bruk steketermometer, det må verken blir for varmt eller for kaldt!

La stå i 8-24 timer. La yoghurten stå mest mulig uforstyrret, men testsmak med ren skje etter 8-10 timer, og deretter eventuelt hver 2.-4. time. Rør sammen yoghurten før hver testsmaking. Ved første tilberedning (med probiotikakapsel) trenger den gjerne ett døgn. La den stå til den har ønsket syrlighet.

Når den er ferdig, smakes den eventuelt til med mer akasiehonning om ønskelig (det er best å tilsette honningen når yoghurten er temperert, da løser den seg lettere opp når du rører). Sett yoghurten kaldt i kjøleskapet noen timer, så er den klar til bruk.

Serveres til musli eller desserter etter ønske. Kan også brukes som basis til dipp, eller tilsettes ønsket frukt/bær (helst noe som passer til kokossmaken).

Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar