tirsdag 19. juli 2016

Smakfull indisk gryte med kylling, bønner og spinat



Dette er min aller første "Seignalet-oppskrift" med næringsrike bønner. Hurra - og det ble skikkelig godt også!

Jeg forbinder bønner først og fremst med India. Og siden jeg for egen del beveger meg i temmelig ukjent farvann når det gjelder både bønner og bruksområder, så ville jeg lage nettopp en indisk gryte, med en god saus med masse deilige krydrede smaker. Jeg har lest meg litt opp og forhørt meg med "kjennere" om hvordan bønner bør tilberedes for best mulig resultat. Så i dag ble det ilddåp!

Takk, Lena, for gode "bønneråd" midt i kokkeleringen!

Det anbefales å kun bruke tørkede bønner, derfor har jeg tenkt å gjøre det fremover. Det tar lenger tid, men gir best resultat. Jeg har kjøpt tørkede bønner på asiatiske butikker, de pleier å ha godt utvalg. I denne oppskriften har jeg brukt 50/50 alubiabønner og rosecocobønner, men du kan så klart bruke én type også. Bruker du ulike typer bønner, bør de bli ferdigkokte cirka på likt, og da har størrelsen betydning.

Bønner er rike på proteiner, fiber, mineraler og B-vitaminer (foruten B-12). De er en god kilde til antioksidanter og gode, langsomme karbohydrater.

Tørkede bønner bør alltid bløtlegges i vann før de kokes og blir spiseklare. Skyll dem og legg dem i rikelig med kaldt vann i (minst) 24 timer, da blir de langt lettere for magen å fordøye, og næringsstoffene blir lettere tilgjengelige også. Mine ble liggende i vann ca halvannet døgn. 


Du trenger følgende til fire personer:

200 gr tørkede mellomstore bønner (alubia, rosecoco, etc)

500 gr hermetiske tomater (helst økologiske)
2 dl kremet kokosmelk (kartong)
2 dl kaldt vann
1 middels stor løk
3-4 fedd hvitløk
1 ts spisskummen
1 ts malt koriander
1 ts malt ingefær
1 ts malt fennikel
1 ts gurkemeie
Himalayasalt
Chilipulver
100 gr fersk spinat
500 gr kyllingfilet

Rå cashewnøtter

Dagen før (gjerne om morgenen):

Skyll bønnene, og legg dem i rikelig med kaldt vann. Sett i kjøleskap til neste dag.


Neste dag:

Hell av vannet og skyll bønnene igjen. Ha i en kasserolle, fyll på rikelig med vann tilsatt litt himalayasalt (1/2-1 ts). Kok opp, og la koke på middels varme i 20-40 minutter, til bønnene er møre. De skal føles myke og behagelige å tygge på.

I mellomtiden klargjøres sausen.

Ha hermetiske tomater, kremet kokosmelk og vann i en romslig tykkbunnet gryte. Løk skrelles og hakkes, og tilsettes i sausen. Hvitløk knuses i hvitløkspresse, og tilsettes. Tilsett krydderne spisskummen, koriander, ingefær, fennikel og gurkemeie. Rør sammen, og la koke med lokk i 10-15 minutter, rør av og til etter behov.

Smak til sausen med himalayasalt og chilipulver etter ønsket styrke. La koke noen minutter til. Vil du ha tykkere saus, koker du den uten lokk så den blir redusert til passe konsistens. Syns du sausen er for tykk, tilsetter du litt vann. Jeg foretrekker at sausen er litt fyldig.

Mens sausen koker, grovhakkes spinat, og kyllingfilet kuttes i strimler eller terninger (ikke for store/tykke, da tar de lenger tid å bli gjennomkokt).

Tilsett først kyllingfileten, bland sammen, la koke et minutts tid. Tilsett så spinaten, og vend den inn. Den tar mye plass med det samme, men vil "klappe sammen" så snart den blir varmebehandlet. Bland sammen, og la koke til kyllingkjøttet er helt gjennomkokt.

Du kan gjerne servere med basmatiris til, da rekker den i og for seg til flere, men jeg serverte gryteretten som den er, som en komplett rett. Den blir ganske mektig med bønnene.

Dryss over litt cashewnøtter ved servering.

Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar