onsdag 20. juli 2016

Pina colada smoothie (melkefri og alkoholfri)



Pina colada minner meg om gode, varme ferier på sydligere breddegrader. Den aller beste fikk jeg servert på Santorini for noen år tilbake, og siden har ingen har kunnet måle seg med den. Den ble åpenbart laget med gode råvarer - og det er jo bare da man får en skikkelig god pina colada. 
Ikke noe juks!

Jeg ble fristet til å prøve meg på en pina colada smoothie - uten alkohol, vel og merke. Denne skal jo tross alt tjene som frokost/mellommåltid/lunsj… Jeg hadde snopet meg en stor, fersk og flott ananas, og det var da jeg kom til å tenke på den gode pina coladaen jeg en gang fikk servert.

Denne smoothien består av kun tre ingredienser: Fersk ananas, kremet kokosmelk og frossen banan i skiver. Enklere kan det vel knapt gjøres, men godt ble det!

Altså; det er ikke banan i en ekte pina colada, men det bidrar med både næring og god metthetsfølelse, og sødmen i bananen balanserer fint mot syren i ananasen (som ellers kan bli for dominerende). Ellers har jeg ikke tatt hensyn til noen mengdeforhold i forhold til en "ekte" pina colada, siden dette uansett er en smoothie, og en alkoholfri sådan. Jeg har bare smakt meg frem til det som jeg selv syntes var godt. 

Har du tid og anledning til å planlegge litt i forkant, så frys gjerne ned halvparten av ananasen i terninger først, da blir smoothien skikkelig kald og semifrossen.

Visste du forresten at ananas kan være gunstig ved inflammasjoner i kroppen? Denne herlige tropiske frukten inneholder nemlig enzymer kalt bromelain, som blant annet kan dempe betennelser og hevelser, lege sår raskere, samt være bra for fordøyelsen. Studier antyder dessuten at bromelain kan ta knekken på kreftceller. I tillegg er den rik på vitamin C og B1, og mineralene potassium og mangan.


Du trenger følgende til 3-4 glass:

1/2 stor fersk ananas (halvparten gjerne fryst ned i terninger)
2,5 dl kremet kokosmelk (kartong)
1 banan, frossen i skiver (ca 100 gr)

(Isbiter ved servering)

Ananasen skrelles og skjæres i fra den tykke trevlete stilken i midten, og fruktkjøttet kuttes i terninger. Har du tid i forkant, så frys ned halvparten av fruktkjøttet

Ha ananas i en blender sammen med kokosmelk og frosne bananskiver. 

Kjøres til en jevn smoothie, og serveres straks, gjerne med isbiter.

Vel bekomme!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar