søndag 12. juni 2016

Ekstra sunn smoothie med bær - et lite måltid!



Nå i sommervarmen har det vært veldig populært hos de små i heimen å lage smoothie. De har gjerne fått varianter med biola og frossen frukt. Og jeg må innrømme at jeg har blitt litt hekta jeg også…

Her har jeg laget en variant som ble et helt lite måltid - med eggeplomme og chiafrø som gir masse næring. Av bær har jeg brukt jordbær og blåbær som ble plukket i fjor og fryst ned. Sleng gjerne oppi en godt moden banan også. Ellers brukte jeg mandelmelk, men du kan bruke akkurat den melken du foretrekker. 

Du kan så klart bruke ferske bær, men da blir den ikke så kald og "semifrossen" som jeg i alle fall synes en sommerlig smoothie bør være. Men det er jo en smaksak. Alternativt kan du kjøpe (eller plukke, etter hvert som det blir sesong) bær, og fryse ned før du lager smoothien. Jeg brukte ingen søtning i denne, men hvis ønskelig kan du smaksette med litt god honning.


Du trenger følgende til ett stort glass eller to mindre:

2 dl ris- eller mandelmelk (eller annen type)
1 eggeplomme
1 ss chiafrø
6-8 mellomstore jordbær (frosne)
En god håndfull blåbær (frosne)
(1 godt moden banan)
(God honning, f.eks akasie)

Ha melken i en blender sammen med eggeplomme og chiafrø. Tilsett bærene litt og litt, avhengig av hvor kraftig blenderen er, og kjør den mellom hver omgang med tilsetning av bær. Smak eventuelt til med litt honning.

Hell i glass og server umiddelbart.

Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar