lørdag 12. oktober 2013

Hel kylling - hvordan utnytte den best mulig


Kyllinglår foran, kyllingfileter bak, og skroget til venstre koker du kraft på

Dette er historien om hvordan du kan utnytte en hel kylling best mulig...

På enkelt vis får du følgende:
1. To stykk kyllinglår
2. To stykk kyllingfileter
3. En porsjon kyllingkraft (4-6 dl)
4. En porsjon salat- eller suppekjøtt

***********

Forleden ble jeg inspirert av en god matvenn, Petter Gullikstad, også kjent som Grillsjefen i Hellstrøms Hjemmekokklaug. Hans råd var at dersom du vil ha kyllingfilet så kan du like så godt kjøpe en hel kylling, skjære ut filetene, og eventuelt fryse ned resten til senere bruk. På den måten får du mye mer for pengene, siden hel kylling er langt rimeligere kyllingfilet. Alternativt kan du kjøpe kylling av bedre kvalitet enn du kanskje ellers ville ha gjort.

Jeg syntes det var både en enkel & genial idé! Derfor kjøpte jeg forleden en stykk Hå-kylling med dét formålet for øyet - jeg skulle skjære ut kyllingfileter selv, noe jeg (merkelig nok) aldri har gjort før. Det var både enkelt og kjapt gjort. Jeg endte opp med å skjære ut både kyllinglår og -fileter. Resten av skroget kokte jeg kraft på, det kommer jeg tilbake til. 


1. To stykk kyllinglår

Jeg skar først av kyllinglårene, det gjør du slik: Hold låret litt ut, og skjær sånn cirka midt imellom låret og "kroppen" på kyllingen, stikk først gjennom skinnet med kniven, og videre gjennom kjøttet inn mot leddet hvor låret er festet. Når du har skjært gjennom mesteparten av kjøttet, kan du enkelt "vrenge" låret ut, og det vil løsne i leddfestet så du kan skjære kyllinglåret helt av. Så gjør du det samme med det andre låret.


2. To stykk kyllingfileter

Så er det kyllingfiletene: La skroget ligge slik at kyllingfiletene vender opp, og kyllingvingene ligger ned mot underlaget, som på bildet over (skroget til venstre). Du kan også se ut fra bildet at der er et bein som går i en bue fra nakken til enden, og det er inntil dette beinet at filetene sitter, på hver sin side. Så det du må gjøre er å begynne å snitte på langs av kyllingskroget, omtrent på midten av det buede beinet, og du merker fort hvilken side av beinet du snitter på. Nå gjelder det å skjære løs fileten; snitt med kniven tett inntil beinet, gradvis og forsiktig, til du har en hel og fin filet. Så gjør du det samme med den andre fileten.

Og vips; så har du både kyllinglår og -fileter til fri anvendelse. Enten du vil bruke alt eller fryse ned noe. Merk at kylling kun er holdbar én dag i kjøleskap (etter at emballasjen er brutt).


3. En porsjon kyllingkraft (4-6 dl)

Resten av skroget har fortsatt en del kjøtt på seg. Jeg lar dette sitte på når jeg koker kraft, som jeg forøvrig gjør på aller enkleste vis:

Jeg legger skroget i en gryte, heller over en liter vann, på med lokk og koker opp. La det koke på middels god varme i 40-60 minutter, litt avhengig av hvor konsentrert du ønsker kraften. Det skal koke godt, men ikke fosskoke. Du vil få omtrent 4-6 dl kyllingkraft, avhengig av koketiden og hvor mye damp som slippes ut gjennom glipene på lokket.

Kyllingkraften siles og avkjøles, og kan deretter oppbevares i boks med lokk etpar dager i kjøleskap, eller fryses ned til en senere anledning.


4. En porsjon salat- eller suppekjøtt

Ikke kast resten av skroget, for det vil sitte igjen endel kyllingkjøtt som du lekende lett kan plukke av (kokingen har gjort at kjøttet sitter veldig løst på beinet). Dette kjøttet kan du fint bruke i en salat, suppe eller pastarett, eller kanskje i en omelett?? Ha kyllingkjøttet i en boks med lokk. Kan oppbevares i kjøleskap etpar dager, eller i fryseren.

Og snipp snapp snute, så har du utnyttet kyllingen på beste vis!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar