søndag 20. mars 2016

Madeleines - klassiske franske småkaker



Dette blogginnlegget er dedikert min relativt frankofile venninne A, som i sin tid forærte meg (også en tanke frankofil) denne flotte gaven: En madeleine kakeform.

Madeleines er franske småkaker som bakes i en form med et særegent mønster - kakene ser nesten ut som langstrakte skjell. De eser opp på midten av kakene under steking, så de ser ut som de har en dromedarrygg (se bildet over). En skikkelig fransk klassiker, som smaker vidunderlig godt også! Jeg vil tro de fleste franskmenn har et forhold til dem... Disse kakeformene er å finne hos velassorterte kjøkkenutstyrsbutikker. Min form har slippbelegg, som er veldig praktisk.

Etter mye leting har jeg funnet frem til en super oppskrift på madeleines, på den flotte bloggen Chocolate and Zucchini som jeg har vært innom en rekke ganger før. Nå har jeg laget disse kakene noen ganger, med like stor suksess i heimen hver gang. Så da er det på tide å blogge om dem også.

Jeg har halvert den opprinnelige oppskriften, og denne rekker til 24 kaker. Jeg brukte litt mindre sukker enn Clotilde gjør. Og hittil har jeg brukt finrevet appelsinskall i stedet for sitronskall, men det er en smaksak. Sitrusfrukter er ofte sprøytemiddelbehandlet i stor grad, så du bør absolutt bruke økologiske så sant du får tak i.

Jeg har kun denne ene madeleineformen, med plass til 12 kaker, og kunne nok ha spandert på meg én form til. Det er nemlig slik at formen skal smøres og drysses med mel i god tid før steking, og settes kaldt. Første gang jeg lagde madeleines, gadd jeg ikke kjøle ned formen på nytt før jeg stekte runde nummer to. Formen var romtemperert da røren ble hatt i, og disse kakene fikk ikke like fin høyde som den første batchen.

Siden har jeg funnet ut at jeg kan kjøle ned formen mye raskere i fryseren fremfor i kjøleskap, i fryseren blir den skikkelig KALD i løpet av 20-30 minutter (fremfor to timer i kjøleskap). Så nå tar jeg meg bryet med å kjøle ned formen på nytt, før jeg smører og meler den igjen, og steker neste porsjon med kaker. Jeg syns det er verdt det - men disse kakene er så gode at det nok bare er et tidsspørsmål før jeg kjøper meg en madeleineform til….

Økologiske appelsiner


Du trenger følgende til ca 24 madeleines:

3 store egg
100 gr rørsukker
2 ts vaniljesukker
Finrevet skall fra 1/2 økologisk appelsin (eller sitron)
0,5 dl melk
200 gr smør + litt til smøring av formen
180 gr siktet hvetemel + litt til formen
1,5 ts bakepulver


Dag 1:

Kakerøren lages dagen før steking.

Pisk godt sammen egg, sukker, vaniljesukker og sitron-/appelsinskall. Du kan bruke kjøkkenmaskin eller håndmikser, eller piske ekstra godt for hånd. Tilsett melken, og pisk sammen.

Smelt smøret på moderat varme (det skal kun smelte, ikke koke!)

Bland hvetemel og bakepulver, og sikt dette i eggemiksen. Rør lett sammen til en helt klumpefri røre. Tilsett deretter det smeltede smøret i en tynn stråle, og bland godt sammen.

Dekk bollen med kakerøren, og sett i kjøleskap til neste dag.


Dag 2:

30 minutter før steking om du bruker fryser (eller to timer før om du bruker kjøleskap):

Formen er smurt og melet

Smelt en liten klatt smør. Pensle madeleine-formen med et tynt lag smør, det skal ikke bli ansamlinger i rillene på formen. Dryss deretter godt med hvetemel over formen, jeg bruker en god gammeldags tesil (evt en sikt) til jobben. Snu formen opp/ned over vasken, og bank på undersiden så overflødig hvetemel kommer ut. Sett formen i fryseren i 30 minutter, alternativt to timer i kjøleskap.

Forvarm stekeovnen til 230 grader.

Røren er kommet i formen - med litt margin opp til kanten

Nå kan du enten bruke en sprøytepose til å fylle kakeformen med kakerøre, eller du kan bruke en skje. Jeg syns det siste er enkelt og greit. Fordypningene i kakeformen skal fylles 2/3 fulle, det skal gjenstå 1/2-1 cm opp til kanten. Når kakeformen er fylt med røre, slår du formen lett mot underlaget en gang, så eventuelle luftbobler i røren forsvinner.

Sett i ovnen, og senk temperaturen til 180 grader. Stekes i 12-15 minutter, til kakene er lett gyldne, og kantene er lett brunet. Kakene skal ha fått den karakteristiske dromedarryggen.

Nystekte madeleines

Kakene skal ut av formen umiddelbart for avkjøling. Bruk grytekluter/-votter, og vend formen skrått nedover og bort fra deg, slå litt lett på formen eller bank den lett i underlaget, til alle kakene har løsnet ut av formen.

Avkjøles på rist.

Så er det bare å nyte godsakene. Vel bekomme!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar