søndag 10. januar 2016

Skikkelig gode sveler!



Jeg har ønsket meg steketakke i årevis, men har rett og slett ikke hatt plass til en. Men nå har vi større hus med bedre oppbevaringsplass, så da var det bare å legge det inn øverst på ønskelista. Og julenissen kom jaggu med steketakke til ho mor!

Og sunnmøring som jeg er, måtte jeg selvfølgelig innvie den med å lage sveler...

Det ble endel svelespising opp igjennom oppveksten på Sunnmøre. Min mor har alltid hatt steketakke i hus, og jeg var ofte med når hun lagde sveler. Jeg husker så godt når røren ble plassert på takken, og rørt utover til en jevn, rund sirkel med undersiden av øsen. Og når mange nok av de karakteristiske hullene oppsto i overflaten, var svelene var klare til å snus. Kunnskapen om svelebakst har jeg med fra mine barnsben av, men paradoksalt nok har jeg ikke egenhendig laget dem fra A til Å, ikke før nå som jeg har fått takke i hus selv. Men nå er det neste generasjon som skal bli oppfostret på deilige, nystekte sveler. Og ungene har tydeligvis like stor sveleappetitt som jeg hadde som liten. 

Da jeg spurte min mor om å få oppskrift, anbefalte hun oppskriften på MRF-sveler. De er stadig et begrep, lenge etter at Møre og Romsdal Fylkesbåtar (MRF) ble til Fjord1 og Norled. Enhver ferge på nordvestlandet med respekt for seg selv serverer sveler ombord. Selv på det lille fergesambandet ut til øya der slekta mi bor selger de sveler og kaffe. Der går det i tillitsprinsippet - putt penger på syltetøyglasset, og forsyn deg selv.


Og så er det viktig å bruke skikkelig kulturmelk - hilsen min mor! Ikke noe mager utgave, og ikke kefir. Det er 3,5-prosents Kulturmjølk som må til. Generelt er jeg ganske flink til å kjøpe melk fra de skarve men hederlige konkurrentene som finnes til Tine (fordi jeg mener konkurranse er sunt og utvalg er til beste for oss forbrukere - jeg heier uansett på dyktige norske bønder!). Men til sveler blir det Tine Kulturmjølk altså.

Jeg anbefaler absolutt å bruke takke til steking av sveler, da kan du steke flere om gangen. Noen hevder også at de blir best da. Men det går an å bruke stekepanne, gjerne med teflon, på middels varme. Aberet med stekepanne er at det tar mye lenger tid. 

Jeg tok meg den frihet å kutte litt på sukkermengden, jeg brukte 1,75 dl som angitt i parentes under. Selv syns jeg de ble akkurat passe søte da, særlig om de serveres med syltetøy eller noe annet søtt på. 


Du trenger følgende:

5 middels/store egg
2 dl sukker (kan kuttes til 1,75 dl)
1 toppet teskje natron
1 toppet teskje hjortesalt
1 liter kulturmelk (3,5%)
Ca 1 liter hvetemel (ca 570-580 gr)
75 gr smør + evt litt til steking

Egg og sukker piskes godt sammen (med visp for hånd). Tilsett kulturmelk, natron og hjortesalt, og rør lett sammen. Tilsett hvetemel, og rør varsomt til en tykk og klumpefri røre. Smelt smøret, og tilsett litt og litt i røren mens den blandes lett sammen.

La røren stå og svelle 20-30 minutter.

Varm opp steketakken på litt over middels varme (alternativt kan du bruke stekepanne altså, gjerne teflonpanne). Jeg har varmeinnstilling 1-9 på min steketakke, og da stiller jeg den inn på 6-7. Pensle gjerne litt smør på takken før første stekerunde. 

60 cm steketakke - da får du plass til noen sveler om gangen

Beregn en middels øse med røre (ca 1 dl eller knapt det) pr svele, og bruk undersiden på øsen til å jevne den forsiktig utover til ca 14-15 cm i diameter. Jeg synes det er greit å ikke lage dem for store, siden de er ganske mektige.


La svelene steke til det er jevnt med bobler/hull i overflaten før de snus og stekes på andre siden. Du kan løfte forsiktig med stekespaden for å sjekke fargen på undersiden av svelene. Juster eventuelt varmen om nødvendig.


Svelene skal bli fint og jevnt gyldne/brune.

Server svelene aller helst nystekte, med syltetøy, smør og brunost, sirup eller smørkrem (50/50 smør og sukker røres hvitt) på. Og server gjerne en god kopp kaffe til. 

De kan fryses, og tines/varmes igjen på steketakke eller i stekeovn.

Vel bekomme!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar