søndag 29. november 2015

Lettvint og supergodt grovbrød med nøtter og frø - versjon 2



Skal si det er gøy å bake brød, og variere oppskrifter med ulike mengder av mel og andre ingredienser!

Her har jeg laget en variant av de forrige brødene jeg bakte. I denne oppskriften har jeg brukt enda mer frø, samt at jeg har erstattet noe av det siktede hvetemelet med fin sammalt rug. Rugmelet gir et litt grovere brød og fyldigere smakskarakter. Siden jeg har en forkjærlighet for grove brød med masser av frø, så må jeg innrømme at disse brakte meg enda nærmere brødhimmelen… Men dette er så klart smak og behag, alt etter hvilke brødtyper man foretrekker. Jeg brukte valnøtter i denne oppskriften, men bruk gjerne pistasjnøtter eller hasselnøtter i stedet.

Og joda, jeg sender enda en takk til min bror for inspirasjon!



Du trenger følgende til tre brød:

800 gr siktet hvetemel
600 gr fin sammalt hvete
100 gr fin sammalt rug
150 gr nøttekjerner (valnøtter, pistasj, hassel)
100 gr gresskarfrø
100 gr solsikkefrø
100 gr linfrø
4 ts salt
1 pose tørrgjær
12 dl kaldt vann (som skal tempereres)
4 ss extra virgin olivenolje

Smør til smøring av brødformer


Ha hvetemel, sammalt hvete, sammalt rug, nøtter, gresskarfrø, solsikkefrø, linfrø, salt og tørrgjær i en romslig bakebolle (til kjøkkenmaskin om du har). Bland alt det tørre sammen med sleiv, så det blir jevnt fordelt. 

Kaldt vann varmes til ca 35 grader, og tilsettes i det tørre sammen med extra virgin olivenolje. Bland sammen med sleiven. Elt deretter deigen med kjøkkenmaskin eller for hånd/med sleiven i 10 minutter.

Brødformene smøres med smør.

Fordel deigen jevnt i formene, du kan gjerne bruke kjøkkenvekten og veie formene med deig, så brødene blir noenlunde like store.  Bruk sleiven eller en slikkepott til å jevne deigen utover og forme den litt som brød i formene.

Sett formene i stekeovnen uten noe varme på, la dem heve i 45 minutter. Sett så varmen på 200 grader, med brødene i, la dem stå i ca 50 minutter, til de er fint gyldne og gjennomstekte.

Hvelv brødene ut av formene, og legg på rist med kjøkkenhåndkle for avkjøling. Ikke skjær i brødene før de er tilstrekkelig avkjølte.

Nytes med godt pålegg. Vel bekomme!

Ingenting smaker så godt som nystekt hjemmebakt brød med godt pålegg på...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar