lørdag 28. november 2015

Balsamicobakte rosenkål



Utover høsten finner de ferske, norske rosenkålene veien til butikkene. For mange er rosenkål tradisjonsrikt tilbehør til julematen. Men denne næringsrike grønnsaken passer godt til mange typer mat, både kjøtt og fisk.

Jeg har alltid latt meg friste til å kjøpe rosenkål - denne gangen var det forresten min femårige datter som "oppdaget" dem på handlerunden og ville ha med en pakke hjem. Men samtidig har jeg ofte tenkt at de i grunnen har en ganske "kjedelig" kålsmak, og blir de overkokte så blir de litt bitre og slettes ikke gode… Jeg har pleid å dampe dem, da blir de litt bedre på smak enn når de kokes i vann. Og ferske smaker bedre enn frosne.

Denne gangen forsøkte jeg meg på ovnsbakte ferske rosenkål. Jeg hadde dem i en ildfast form, sprinklet godt med extra virgin olivenolje over, en dæsj god balsamico, og en liten pinch med salt. De fikk bake til de var møre tvers igjennom. 

Og dette, kjære lesere, ble virkelig gode rosenkål! Heretter er det ovnsbaking som gjelder.


Du trenger følgende til tre-fire personer:

1 pakke ferske rosenkål
4-5 ss extra virgin olivenolje
2-3 ss god balsamico
Litt salt

Stekeovnen forvarmes til 200 grader.

Skyll rosenkålene, og fjern eventuelle stygge blader. Ha dem i en ildfast form, ha extra virgin olivenolje og balsamico over rosenkålene, og dryss over litt salt.

Ovnsbakes i ca 35 minutter, til de er helt møre inni. Rosenkålene kan med fordel vendes etpar ganger underveis.

Serveres til kjøtt eller fisk etter ønske.

Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar