mandag 14. september 2015

Skikkelig god og litt sunnere bolledeig - dobbel porsjon


Vanilje- og kanelsnurrer av durumhvetedeig - veldig gode!

Jeg har blitt bestevenn med durumhveten! 

I den senere tid har jeg bakt mye med durumhvete (semolina), og i mange tilfeller erstattet vanlig siktet hvetemel med den. Det startet med et "lille feiltrinn" da jeg skulle lage pizzabunn - og med dét vellykkede feiltrinnet var jeg rett og slett hekta. 

Det fine med durumhveten er at den har relativt lav glykemisk indeks - den gir mindre blodsukkerstigning enn vanlig siktet hvetemel. Selv merker jeg at jeg tåler bedre fint bakverk av durumhvete enn bakverk av siktet hvetemel, som for eksempel fint brød eller boller. Deigen er fantastisk god å jobbe med, og durumhveten gir ekstra smakfullt bakverk.

Apropos boller; jovisst kan du lage dem av durumhvete, og seriøst gode blir de! Her har jeg latt meg inspirere av en veldig god bolleoppskrift som Fru Timian har. Hun smuldrer nemlig smøret i melet fremfor å smelte det, og det har jeg også valgt å gjøre til vane. Jeg syns faktisk bollene blir bedre av det. Utover det bruker jeg ganske mye mindre sukker i min deig, som med det meste av søt bakst. 

Merk at bakst med ren durumhvete kan "sprekke" litt under steking, derfor synes jeg denne deigen funker best til boller med fyll, for eksempel kanelsnurrer.

Lag gjerne dobbel porsjon når du først er i gang. Da kan du veldig gjerne lage ulike sorter - vanlige boller, skoleboller, kanelsnurrer, eller andre boller med fyll. Og de kan fint fryses ned.


Du trenger følgende til 40 boller:

1100 gr durumhvete + til utbaking
200 gr kaldt smør
90 gr sukker
1 pose tørrgjær for søt gjærbakst
2 ts kardemomme
2 ts bakepulver
1/2 ts salt
7 dl helmelk

Ha durumhvete (1100 gr) i en stor bakebolle (til kjøkkenmaskin), og smuldre smøret i melet. Del gjerne smøret i terninger før det smuldres i, da går det litt kjappere. Tilsett sukker, tørrgjær, kardemomme, bakepulver og salt, og bland sammen. 

Varm melken til 35-40 grader, og tilsett i melblandingen i en tynn stråle mens kjøkkenmaskinen går på lav hastighet. Elt deigen sammen til en smidig deig i 8-10 minutter.

Dekk med plastfolie, og sett deigen til heving 1,5-2 timer, til dobbel størrelse.

Forvarm stekeovnen til 200 grader på varmluft. Alternativt 220 grader med vanlig over- og undervarme, men jeg anbefaler varmluft for jevnere stekeresultat.

Dryss litt durumhvete på benken, hvelv ut deigen. Legg bakepapir på et stekebrett. Bak ut bollene etter ønske. Lager du snurrer med fyll, så er det hendig å dele deigen i to, som hver bakes ut til 20 emner. 

Legg bollene på stekebrettet med bakepapir, og la dem heve tildekket i 30-40 minutter.

Stek bollene i 14-16 minutter, litt avhengig av ovn og type boller, til de er fint og godt gyldne og gjennomstekte. Avkjøles på stekebrettet.

Bollene smaker skikkelig godt når de er lunkne. De kan fint fryses ned, og hvis de da får tine/varmes i stekeovnen en runde på 180 grader, så smaker de omtrent like godt som nystekte.

Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar