fredag 4. september 2015

Fruktig & enkel nachos med ananas og mangochutney



Lyst på en fruktig & smakfull vri på nachosen? Her har jeg laget en veldig enkel variant - det eneste du må "kokkelere" er å steke karbonadedeig og løk.

Kjøttsausen fikk innslag av ananas. Jeg gikk for hermetisk variant denne gangen, men får du tak i fersk og perfekt moden ananas så bruk veldig gjerne det. Nachosen ble toppet med mangochutney sammen med tacosaus (ferdigkjøpt) og frisk koriander ved servering. Dette ble skikkelig snop!

Jeg foretrekker Santa Maria sine texmex-sauser, i den grad jeg ikke lager selv altså… Mangochutneyen jeg brukte er også fra Santa Maria, den milde utgaven synes jeg er akkurat passe for egen del, og slår ikke ihjel de andre smakene.


Du trenger følgende til tre-fire personer:

Olje til steking
4-500 gr karbonadedeig
1/2 stor løk
1 boks hermetiske svarte bønner
1 liten boks mais
1 glass tacosaus (styrke etter ønske)
1 boks ananas i biter (evt 1/2 fersk ananas)

3-400 gr tortillachips

Revet ost til gratinering

Ved servering:
Tacosaus
Mangochutney
Frisk koriander

Forvarm stekeovnen til 220 grader.

Ha olje i en stekepanne på god varme, og stek karbonadedeigen, del den smått med stekespaden. Skrell og hakk løken, og tilsett. Rør av og til etter behov, stek til karbonadedeigen er helt gjennomstekt. 

Skyll de svarte bønnene, og tilsett sammen med mais og tacosaus. La steke på middels varme etpar minutter til, rør av og til. Tilsett ananas i biter, og bland sammen.

Ha tortillachipsen i en langpanne med bakepapir. Fordel kjøttsausen over, ha over revet ost. Ha i ovnen i 10-12 minutter, til osten er fint smeltet og chipsene er gyldne (blir de for brune så får de en brent smak).

Server nachos med tacosaus, mangochutney og frisk koriander. Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar