lørdag 8. august 2015

Torskeloin (skreiloin) med stekt sideflesk, pasta og friske urter



 Jeg har brukt mye stekt bacon som topping på torsk, men aldri salt sideflesk. Nå hadde det seg slik at vi hadde et helt stykke salt sideflesk med kortere holdbarhetsdato enn jeg trodde (glemte å sjekke datoen på emballasjen da jeg handlet - litt ulikt meg…). Så det måtte jo brukes til noe fornuftig da.

Jeg var så heldig å ha igjen én skreiloin i fryseren fra sist skreisesong. For de som ikke har fått det med seg, så er jeg altså særdeles glad i skrei, som har sesong tidlig på våren (februar-april). Klokelig nok har jeg derfor gjort det til vane å hamstre litt skrei når sesongen er der, og fryse ned så vi kan koooose oss med nydelige middager også etter at sesongen er omme. I og med at dette var den aller siste pakken vi hadde igjen, så måtte den nytes med andakt… På denne tiden av året er det ikke mulig å få tak i skrei, med mindre du har gjort som meg og fryst ned, men torskeloin er et fullgodt alternativ.

Skreien ble bakt hel i ovnen toppet med forhåndsstekt sideflesk - ved servering ble den enkelt og greit delt opp med serveringsskje, siden den flaker seg så lett. Det samme vil en torskeloin gjøre. Alternativt deler du fisken i passe porsjonsstykker før baking.

Og nå som nye kjøkkenet vårt omsider er noenlunde på plass, har jeg rigget meg en aldri så liten "urtehage" i kjøkkenvinduet. Jeg har skaffet meg to kasser som den på bildet under, de står side om side i vinduet, med plass til to rause urteplanter i hver, hvor noen av favoritturtene mine har fått plass. Bladpersille, timian, oregano og koriander. Jeg har god arbeidsflate på kjøkkenbenken foran vinduet, og urtene står der som kontinuerlige fristelser og er klare til umiddelbar anvendelse. Da er det også lettere for å bruke friske & gode urter i maten. 

Inspirert av urtene serverte jeg pasta med stekt paprika og løk til. Middagen ble jo da en slags fusjon mellom det erkenorske (torsk & stekt sideflesk) og det italienske (pasta & urter) - en kombo jeg veldig fint kan leve med. Nydelig godt ble det i alle fall!

Og jeg må innrømme det, sånn i ettertid av dagens middag: 
Jeg tror jaggu jeg foretrekker stekt sideflesk fremfor bacon på torsk! Dette vil garantert bli gjentatt. Sideflesket har en deilig tyggemotstand når det er akkurat passe stekt, og kjøttet er kun saltet og ikke røkt, så da blir også smaken "mildere" mot den delikate fiskesmaken. Eventuelt kan du skjære av svoren på sideflesket, men jeg synes det blir godt å tygge på når det er skikkelig stekt.



Du trenger følgende til tre-fire personer:

250 gr salt sideflesk
50/50 olje og smør til steking

5-600 gr torskeloin (evt skreiloin)
Salt
Pepper

Pasta til tre-fire personer
2-3 ss sitronolje

1 stor rød paprika
1 stor løk
Olje til steking

2-3 håndfuller friske urter (jeg brukte oregano, timian og bladpersille)

Sideflesket kuttes i mindre skiver, eventuelt staver eller terninger. Jeg deler stykket i to eller tre avlange stykker som deretter kuttes i ca 1/2 cm tykke skiver på tvers. Varm opp olje og smør i en stekepanne på middels god varme, og stek sideflesket til det er fint og godt brunet, det tar litt tid før jobben er gjort, beregn omtrentlig 15-20 minutter. Justér varmen om nødvendig, sideflesket skal ikke bli svidd!

Forvarm stekeovnen til 160 grader.

Kok opp vann til pastaen.

Skrell og kutt paprika og løk i litt grove biter, så de er klare til steking når sideflesket er ferdig stekt.


Friske urter grovkuttes.

Legg hel torskeloin (skreiloin) i en ildfast form, alternativt kan fisken deles i passe porsjonsstykker om ønskelig. Dryss over litt salt og pepper, husk at sideflesket også er salt. Legg stekt sideflesk oppå fisken og hell stekefettet over. Bakes i ca 20 minutter, til fisken flaker seg.


Pasta kokes etter anvisning på pakken.

Paprika og løk stekes på god varme til den er lett brunet og blank.

Når pastaen er kokt, helles vannet av. Bland inn sitronolje, stekt paprika og løk, og de friske urtene.

Server pastaen med torskeloin med stekt sideflesk oppå. Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar