søndag 26. juli 2015

På bærtur!



Vi hadde ikke før kommet hjem fra sommerferie før femåringen kom settende: "Mamma, mamma, blåbærene er modne - der er masse!"

Sist vinter flyttet vi til et hus med et lite skogholt rett utenfor stuedøren. Der har vi sett masse blåbærlyng, så jeg har vært spent på hvor mye avling det kunne resultere i, siden dette er den første sommeren i vår nye heim.

Blant mine fineste sommerminner fra barndommen var å plukke blåbær, ta dem med hjem og spise dem med melk og sukker på. Da er det ekstra stas når femåringen blir så entusiastisk og vil plukke bær sammen med mamma. Vi fant hver vår beholder og plukket blåbær i en times tid - tålmodig for en femåring, synes ho mor…


Jeg vet ikke hvor vanlig det er at dagens "yngre garde" plukker bær, jeg tror dessverre det blir mindre og mindre av det. For hvem har vel tid til det i en hektisk hverdag? Min mor og hennes generasjon gjorde det i bøtter og spann, praktisk talt, men selv har jeg knapt plukket et eneste bær i voksen alder, i alle fall ikke for "matauk"-formål.

Men jeg fikk en veldig god opplevelse sammen med femåringen min, og det ga mersmak til ytterligere bærplukking, også utover vårt lille skogholt. Hun sa: "Mamma, vi trenger jo ikke kjøpe bær lenger, vi kan jo bare plukke selv!" Okay, det ble "bare" en kilo bær til sammen i løpet av to dager, men det blir ekstra stas når det er selvplukket, uansett mengde. I dag er vi så vant til at vi kan kjøpe det meste av bær og frukt i butikken, året rundt. Men kjøpte blåbær blir aldri det samme som de man finner i skauen. Og hva vet vi om hva de kjøpte bærene er sprøytet med og hvor mye? Bær man plukker selv i skogen er kortreist, økologisk, næringsrik norsk mat på sitt aller beste!

Derfor vil jeg slå et slag for at flere skal komme seg ut på bærtur. Én ting er at norske bær er en god og lett tilgjengelig ressurs å høste av mange steder - å plukke bær gjør dessuten godt for kropp og sjel. Alldeles gratis er det også. Norsk natur har mye godt å by på: Blåbær, blokkebær, bringebær, markjordbær, multer, tyttebær, og så videre, alt etter sesong og område.

Mange gårder rundt i landet tilbyr forøvrig selvplukk av både bær, frukt og grønnsaker - om man ikke har anledning til å dyrke noe slikt selv. Kanskje verdt å sjekke ut hva som er tilgjengelig der du bor?

**********

Oppdatering 01.08.2015:


Og noen dager senere fant mannen min ut at jeg trengte en slik - en god, gammeldags bærplukker. Må innrømme at jeg aldri har hatt en slik i hende før, men effektiv er den! I løpet av ti minutter plukket jeg like mye blåbær med denne som jeg gjør i løpet av en times tid for hånd… 

Det blir riktignok litt mer rensejobb siden det følger med litt blader og slikt, men det var i grunnen fort gjort, og absolutt verdt det tidsmessig. Anbefales om du ikke allerede har en slik!

Senere i sesongen, når endel av bærene begynner å bli overmodne, er det gjerne greit å plukke for hånd igjen. Ellers følger disse overmodne bærene med i plukkeren, og rensejobben tar desto lenger tid.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar