lørdag 2. mai 2015

Kjapp omelett på eggerøre-vis - eller omelett-eggerøre-bastard om du vil...



Jeg elsker det meste som har med egg å gjøre! Egg er en fantastisk & næringsrik råvare, som foruten å smake godt i seg selv er svært anvendelig til både baking og desserter, middager og lunsjretter. Forøvrig har jeg gått over til å kun bruke økologiske egg, og nå finnes de heldigvis i de fleste norske matbutikker til en fornuftig penge.

Det har blitt laget mang en omelett på kjøkkenet mitt til helgelunsjer og lettvinte middager på travle dager. I det siste har jeg - i all min latskap & søken etter kjappe & enkle løsninger - begynt å lage omelettene på eggerøre-vis. Altså bruker jeg ingredienser som jeg ellers gjør til omeletter, men jeg "vender" eggene sammen som når jeg lager eggerøre, så den rett og slett blir raskere ferdig.

Tips: Trikset for en god eggerøre er å bruke moderat varme, samt å ikke oversteke den, for da blir den fort tørr. Egg koagulerer ved temperaturer mellom 60-70 grader, og varmen er så klart sterkest i bunnen av stekepannen. Så det lønner seg å "vende" eggerøren med en stekespade så snart de stivner på undersiden. Jeg stikker stekespaden ned i ytterkanten av stekepannen og under eggerøren, inn mot midten av stekepannen, og vender eggerøren forsiktig om. Og fortsetter slik rundt hele ytterkanten av stekepannen, og gjentar til all eggerøren akkurat har stivnet. Da har den en viss saftighet uten å bli tørr.

Her har jeg laget en "omelett-eggerøre" med sprøstekt bacon og oransje paprika. Bruk gjerne gode kjøttpølser og/eller andre grønnsaker etter ønske. Jeg beregner to store egg per voksen.


Her har jeg brukt følgende til fire personer:

Olje til steking
150 gr bacon
1 stor paprika
8 store egg
Hvitløkspepper
(Salt)

Varm litt olje i en stekepanne på middels god varme. Kutt bacon i strimler og stek noen få minutter til det er fint brunet, vend av og til. Imens kuttes paprika i strimler, tilsett, og la det steke etpar minutter sammen.

Mens bacon og paprika steker piskes eggene sammen, tilsett litt hvitløkspepper og eventuelt litt salt (husk at bacon også er salt). Hell de piskede eggene over baconet og paprikaen, juster ned varmen, og la det stå "urørt" til eggene begynner å koagulere på undersiden og i ytterkantene. 

Og så var det trikset: Stikk stekespaden ned i ytterkanten av stekepannen og under eggerøren, inn mot midten av stekepannen - vend eggerøren forsiktig om, så den ikke går helt i oppløsning. Fortsett slik med stekespaden rundt hele ytterkanten av stekepannen. Gjenta noen runder med vending, til all eggerøren akkurat har stivnet, nok til at den ikke virker rå i konsistensen lenger. 

Serveres med godt brød til, og gjerne grønnsaker som agurk og tomater. Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar