torsdag 25. desember 2014

Nydelig & enkel hjemmelaget sjokoladepudding



Riktig god jul alle sammen! Endelig litt aktivitet på bloggen igjen også. 

Nå har vi begynt å komme oss i orden i nytt hus i ny by - eller strengt tatt har vi flyttet til min gode gamle "hjemby" Bergen (jeg er sunnmøring, men skapbergenser…). Og godt var det å senke skuldrene og feire jul i ny heim, med tradisjonsmat og alle godsaker som hører med. 

Fra mine barndoms julaftener var det sjokoladepudding som var dessertfavoritten. Alternativt karamellpudding. Men sjokoladepudding hadde nok den aller høyeste stjernen… Ofte var det disse pulverbaserte ferdigpakkene som var utgangspunktet for sjokoladepudding hjemme hos oss, og de er jo greie nok, men med årene synes jeg de har blitt mer og mer smakløse. Eller kanskje er det bare smaksløkene mine som har endret seg. 

I fjor jul laget jeg en nydelig mokka sjokoladepudding fra bunnen av. Til julaften i går tok jeg utgangspunkt i denne oppskriften, men gjorde noen justeringer. Jeg trengte dobbel oppskrift siden vi var flere, og jeg hadde ikke kremfløte for hånden (les: jeg gadd ikke dra ut og kjøpe…). Så jeg brukte kun helmelk, men økte mengden gelatin for å sikre at puddingen ble stiv nok (dét hadde jeg heldigvis plenty av). Og jeg droppet kaffe for en ren & enkel sjokoladesmak.

Resultatet ble en fyldig og smaksrik sjokoladepudding som også er svært enkel å lage. Den høstet mange godord, og er vel verdt å repetere!

Tips: Sjokoladepuddingen trenger noen timer i kjøleskap for å stivne. Lag den dagen før, så får den god tid til å "sette" seg skikkelig.


Du trenger følgende til 8 porsjoner:

8 plater gelatin
1 liter helmelk
100 gr rørsukker
80 gr bakekakao
3 ts vaniljesukker
1/4 ts salt

Gelatinplatene legges i kaldt vann i minst fem minutter - la dem ligge i bløt mens du tilbereder resten.

Hell først litt av melken (1-2 dl) i en tykkbunnet, litt romslig kasserolle, og ha i rørsukker, bakekakao, vaniljesukker og salt. Varm opp under omrøring til alt har løst seg opp, og tilsett resten av melken. Kok opp under kontinuerlig omrøring til det begynner å koke, og trekk kasserollen til side. 

Ta opp de ferdigbløtede gelatinplatene, kryst mest mulig vann ut av dem, og tilsett i kasserollen. Rør godt sammen så du er sikker på at all gelatinen er løst opp og jevnt blandet i blandingen.

Hell blandingen i en stor nok serveringsskål som tåler varm væske, helst av glass. La sjokoladepuddingen kjøle seg ned til den er nesten lunken, dekk til og sett i kjøleskap til neste dag. 
NB! Vær forsiktig når du flytter den til kjøleskapet - den vil fortsatt være ganske tyntflytende.

Serveres med vaniljesaus, pisket krem eller friske bær. Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar