tirsdag 5. august 2014

Omelett med kylling og spinat



I går delte jeg opp en hel Stangekylling i to stykk kyllinglår og to stykk kyllingbryst som ble ovnsbakt. Skroget som ble igjen kokte jeg kraft på, og som vanlig kunne jeg deretter plukke av deilig mørt kjøtt fra beina - det ble satt i kjøleskapet for å bli brukt i en rett som denne. Alternativt kan kyllingkjøttet fryses ned. Les gjerne blogginnlegget Hel kylling - hvordan utnytte den best mulig for mer informasjon. 

200 gram rent kjøtt ble det til overs i går - så det som tilsynelatende ikke ser særlig mye ut av kjøttrester på skroget, blir jo litt "matauk" likevel… 

Om du synes 200 gram kyllingkjøtt er for lite til ditt eller din families behov, så kan du fryse det ned, og gjøre samme prosedyre neste gang du har hel kylling for hånden. Og vips så har du dobbelt opp med rent, ferdigstekt kyllingkjøtt - da begynner det å monne.

Tilbake til omeletten da…

Utgangspunktet for den var egentlig en pakke fersk spinat jeg hadde kjøpt. Valget sto mellom å lage noe med pasta, eller noe med egg. Da vet du jo hvilket alternativ som vant:-) Kyllingkjøttet fra gårsdagen kom til litt tilfeldig, jeg tenkte bare det ville passe og dessuten gjøre omeletten mer mettende. Ellers brukte jeg både løk og hvitløk for smakens skyld. 

Jeg brukte en halv teskje salt i omeletten, det var nok litt knapt selv for meg som alltid er moderat med saltbruken - om ikke annet var det greit for ungene da… Men spinaten fordrer også litt salt for å komme helt til sin rett, synes jeg. Bruk gjerne litt mer enn en halv teskje, men ikke overdriv. Du kan selvfølgelig også ha på litt salt på den ferdige omeletten etter behov.

Forresten så bruker jeg stort sett bare kinesisk hvitløk - da slipper jeg å skrelle hvert enkelt fedd, og det blir kjappere å å kutte den opp. Enkelheten & latskapen lenge leve!


Du trenger følgende til 3-4 personer:

1 løk
1/2 kinesisk hvitløk
Olje til steking
1 pakke frisk spinat (200 gr)
Ca 200 gr ferdigstekt kyllingkjøtt
7 middels store egg
1/2-1 ts salt
Pepper

Løk kuttes i mindre terninger, og hvitløk grovhakkes. Ha litt olje i en romslig stekepanne på middels god varme, og stek løken og hvitløken 3-4 minutter til den er lett gylden.

Imens skylles og grovhakkes spinaten. Tilsett sammen med løken, vend om så spinaten blandes inn. Den vil "klappe sammen" og ta mindre plass når den blir varmebehandlet. Kyllingkjøttet kuttes i mindre biter (om det ikke er gjort allerede), og blandes i.

Ha eggene i en bolle, pisk sammen med en gaffel, og tilsett salt og pepper. Tilsett deretter spinat-blandingen oppi bollen med eggene, bland sammen så alt mikses med eggene.

Ha litt ekstra olje i stekepannen, og hell miksen med eggene tilbake til stekepannen. "Fordel" spinatmiksen utover for å få en jevn omelett, bruk gjerne stekespaden til å "klappe og dytte" blandingen jevn. Legg på lokk og la omeletten steke på moderat varme til den er helt gjennomstekt, ca 15-20 minutter, juster varmen etter behov så omeletten ikke svis.

Serveres med godt brød til. Vel bekomme!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar