onsdag 16. juli 2014

Grillet laks med frisk & fruktig couscous-salat



Endelig har jeg funnet økologisk laks!!

Og hvor fant jeg den, mon tro? Jo, i frysedisken hos Rema 1000! Det enkle er ofte det beste, sier de… Jeg forstår det slik at Rema har hatt dypfryst økologisk laks en god stund, men jeg har ikke saumfart frysedisken der særlig grundig på lange tider. Så jeg har ikke funnet den økologiske laksen før jeg aktivt lette etter den, etter tips jeg fikk via andre.

Jeg fikk endret synet mitt på oppdrettslaks etter at jeg leste boken "Sannheten på bordet" av Niels-Christian Geelmuyden, og om du følger lenken kan du lese min omtale av boken. Jeg lovet meg selv å kutte ned på ordinær oppdrettslaks og etterspørre økologisk laks. Den koster mer enn vanlig laks, men med tanke på at laksen har bedre levekår så er det absolutt verdt det, mener jeg. Fremfor å undre (eller ergre) meg over hvorfor den økologiske laksen er dyrere, så velger jeg heller omvendt tilnærming; jeg tenker at det er en grunn til at den konvensjonelle, masseproduserte laksen er så billig som den er…

Økologisk laks har mer plass å boltre seg på, den blir fôret med mat som laks normalt spiser (i motsetning til konvensjonell laks som spiser vegetabilsk kraftfôr, kun fordi det er billig og gir unormalt rask vekst), og den blir ikke proppet med antibiotika. Så det er ikke rart om det koster litt mer å oppdrette laks på "skikkelig" vis. Men den jeg har kjøpt her er fortsatt langt rimeligere enn eksempelvis Salma-laks.

I dag ble det grillet økologisk laks til middag, den hadde mer karakteristisk laksesmak og virket litt fastere i konsistensen enn "vanlig" oppdrettslaks. Den ble servert med en frisk & fruktig couscous-salat med appelsin og mynte. Enkel & rask middag, men akk så godt! 

Ved grilling av fisk foretrekker jeg å legge den i aluminiumsformer, for å unngå at det delikate fiskekjøttet setter seg fast i rillene på grillen. Alternativt kan laksen ovnsbakes i stekeovn på 160 grader i 12-15 minutter.

Økologisk laks fra frysedisken på Rema 1000


Du trenger følgende til tre-fire personer:

300 gr ukokt couscous

5-600 gr laksefilet, helst økologisk (dypfryst laks må tines helt først)
Extra virgin olivenolje
Salt
Pepper

3 appelsiner, helst økologiske
Revet skall fra den ene appelsinen
15-20 store mynteblader
Extra virgin olivenolje

Tilbered couscous etter anvisning på pakken.

Varm opp grillen. Sprinkle extra virgin olivenolje i en aluminiumsform, og legg i lakseporsjoner. Sprinkle extra virgin olivenolje over laksefiletene, og dryss over litt salt og pepper. Grilles på middels varme i 10-15 minutter til laksen er akkurat gjennomstekt (sjekk lett med en gaffel om den flaker seg litt og ikke er "rød" inni, dvs rå).

Den tilberedte couscousen røres så den blir "fluffy" og uten klumper, og has i en romslig bolle.

Den ene appelsinen vaskes godt utenpå skallet. Riv det ytterste oransje skallet (ikke det hvite som smaker bittert) på fint rivjern over i bollen med couscous, mengde skall tilsvarende omtrent halve appelsinen (eller mer om du vil ha ekstra mye smak). 

De tre appelsinene skrelles og kuttes i terninger, fjern eventuelle steiner, og tilsett i couscousen. Finkhakk myntebladene, og tilsett. Sprinkle over litt godt med extra virgin olivenolje over, tilsvarende 2-3 spiseskjeer. Bland couscous-salaten godt sammen.

Server laksen med couscous-salaten til.

Vel bekomme! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar