onsdag 11. juni 2014

La humla suse!


Se der ja - jeg hadde ikke før fått salvien i jorda før humla var på plass!

Matinteressen fikk meg til å begynne å blogge om mat. 
Matbloggingen har gjort meg mer interessert i gode råvarer. 
Interessen for gode råvarer har vekket interessen for hvor de kommer fra og hvordan de har blitt til.
Interessen for råvarenes opprinnelse har gjort meg oppmerksom på en lodden og fin liten skapning:

Nemlig humla!

De siste månedene har jeg lest flere artikler om at humlebestanden er truet og står i fare for å bli utryddet, og at flere humlearter allerede ikke eksisterer lenger. Humla er en svært viktig liten hjelper i naturen; den bidrar med pollinering slik at vi får frukt, grønnsaker og andre vekster. Uten humla risikerer vi at både matproduksjon og økosystemer kollapser. Så det er i alles interesse, både din og min, at humla får tilstrekkelig "tumleplass" og gode levekår.

Så jeg har bestemt meg:
Jeg vil gjøre det jeg kan for at hagen vår skal bli en mest mulig humlevennlig sone. Jeg hadde et område i blomsterbedet som uansett var modent for opprydding, så i går dro jeg ut for å kjøpe humlevennlige planter. Jeg kom hjem med revebjelle, flere typer salvie, og prunella, og flere kommer nok senere også. Fra før har jeg blant annet lavendel som også er yndet "mål" for humla. 

Endel eksempler på andre humlevennlige planter:
Lyng, krokus, forglemmegei, campanula (klokkeblomster), ridderspore, liljekonvall, rhododendron, iris, akeleie, syrin, gyvel, blomkarse, solsikke, prestekrage, rosespirea, asters, urteplanter som timian, meriam og rosmarin, valmue, kløver, storkenebb, flere typer bærbusker, enkelte peoner og endel roser. Dette er "åpne" blomster hvor humla rett og slett slipper til der den skal.

Eksemplene har jeg stort sett funnet på Moseplassen, en hageblogg med mye nyttig og fin hageinfo, hvor jeg med dette blogginnlegget deltar i Humlestafetten 2014. Naturvernforbundet har også en god artikkel om temaet. 

Om du har stor hage eller en liten balkong - alle kan være med å gjøre sin lille innsats gjennom å plante humlevennlige planter. Og for all del; ikke bruke giftige sprøytemidler som Roundup...

Er du med?

Revebjelle

Salvie

Prunella

Salvie

Revebjelle

2 kommentarer:

  1. Jeg er så absolutt med. Herlige bilder og flott og informativt innlegg til humlestafetten :)

    Sommerhilsen fra Huldra :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier16. juli 2014 kl. 22:07

      Så bra Huldra! Sommerhilsen tilbake :-)

      Slett