onsdag 2. april 2014

Konfektkake uten hvetemel (sjokoladekake)



Jeg må vedgå at jeg er svak for gode sjokoladekaker! Og når de i tillegg er så enkle å lage som dette, ja da er jeg solgt...

For litt siden var jeg i et selskap hos en venninne, og fikk servert en nydelig sjokoladekake, en såkalt konfektkake uten hvetemel. Den smakte himmelsk sammen med en god vaniljeiskrem og friske bær, men den var uimotståelig på egen hånd også… Jeg ba selvfølgelig om oppskriften, og den hadde hun funnet i et kanadisk magasin som heter Real Simple (verdt å lese forresten, mange gode tips!), og her er originaloppskriften på konfektkaken. Opprinnelig serveres den med pisket krem & crème fraîche, men akkurat det dropper jeg.

Her har jeg gjort om oppskriften til norske mål, og som vanlig har jeg redusert sukkermengden, denne gang med 25% i forhold til originaloppskriften. Jeg kan love at den fortsatt er kjempgod...

Tips I: Kaken kan gjerne lages en dag eller to før den skal serveres, da får smakene satt seg skikkelig godt. Og det er ekstra lettvint å kunne lage den på forhånd dersom du skal ha selskap.

Tips II: Det står ikke i originaloppskriften, men jeg bruker alltid å kle bunnen av kakeformen med bakepapir. Da sikrer man at kaken ikke setter seg fast i formbunnen, og den er enkel å ta ut og over på fat. Jeg har også gjort det med denne kaken - og strengt tatt er det da ikke nødvendig å drysse formen med kakao, men det valgte jeg likevel å gjøre.



Du trenger følgende til en 24 cm kakeform:

225 gr usaltet smør + litt til smøring av formen
60 gr kremfløte
230 gr mørk sjokolade (70%)
5 store egg
150 gr rørsukker
25 gr kakao + litt ekstra til å drysse formen

(Melis til dryss ved servering)

Dekk bunnen av kakeformen med bakepapir. Sett på ringen, og smør innsiden med smør, dryss den deretter med kakao, og sett til side så lenge.

Forvarm stekeovnen til 175 grader.

Kutt smøret i terninger, ha det i en kasserolle sammen med kremfløten. Varm opp på moderat varme til smøret har smeltet. Hakk sjokoladen og tilsett, rør til den er smeltet og røren er glatt, og trekk kasserollen av platen.

I en bakebolle piskes eggene sammen med rørsukker og kakao. Bland inn den smeltede smør/kremfløte/sjokoladeblandingen, rør godt sammen.

Hell røren i kakeformen, og la den steke i ca 35 minutter til den virker litt "satt" og har fått litt sprekker i overflaten. Ikke stek den for lenge, den skal ikke blir for tørr, men skal være litt "fuktig" inni. La kaken avkjøles i kakeformen i en times tid.

Serveres eventuelt med et dryss melis, og gjerne med vaniljeiskrem og friske bær. 

Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar