onsdag 3. april 2013

Bananbrød med pecannøtter & vanilje (kake)



For litt siden lagde jeg noen herlige bananmuffins med sjokolade og kanel. Nå hadde jeg igjen et par godt modne bananer til overs, og fikk lyst til å lage en ny variant. Det ble i brødform, med pecannøtter, havregryn og vanilje. Pecannøtter fordi de gir en delikat "krydderaktig" nøttesmak, havregryn fordi det er både sunt & godt, og vanilje rett og slett fordi jeg digger det.

Godt modne bananer vil si at de har fått brune prikker eller flekker på skallet. Det er da de har fått skikkelig sødme i seg, og egner seg til baking. 

Jeg brukte siktet speltmel, som har litt andre bakeegenskaper enn vanlig hvetemel. Blant annet har det lavere gluteninnhold, og det bør ikke mikses for hardt. Så jeg erstattet noe av bakepulveret med natron for hevingens skyld (natron er fire ganger så kraftig som bakepulver). Selvfølgelig kan du bruke helt vanlig siktet hvetemel om du heller vil det.

Dette bananbrødet ble skikkelig godt - min favoritt på bananbakst-fronten så langt! 


Du trenger følgende til ett bananbrød (2 liters brødform): 

2 egg
125 gr rørsukker
200 gr siktet hvetemel
1 vaniljestang (evt 1 ts vaniljepulver, eller 2 ts vaniljesukker)
1 ts bakepulver
1/2 ts natron
175 gr smør
2 store, godt modne bananer (evt 3 mindre bananer)
50 gr havregryn
50 gr pecannøtter

Egg og rørsukker piskes hvitt.

Imens blandes hvetemel, bakepulver og natron i en bolle.


Kle en 2 liters brødform med bakepapir. Jeg gjorde det slik som på bildet over; klippet til et stykke som  var like langt som formen, og som var bredt nok til å få kanter på utsiden av formen. Da ble det veldig enkelt å løfte brødet ut av formen etter steking. Jeg smurte litt smør på kort-endene.

Smelt smøret på lav varme, og trekk til side. Splitt en vaniljestang og skrap ut frøene. Mos bananene med gaffel, og rør inn det smeltede smøret, vaniljefrøene samt havregryn.

Forvarm stekeovnen til 180 grader.

Rør inn melblandingen i de piskede eggene, og tilsett deretter smør-/bananblandingen, bruk gjerne en sleiv til dette. Grovhakk pecannøttene, eller bryt dem i grove biter med fingrene, og vend inn i røren.

Ha røren i den bakepapirkledte brødformen, og stek bananbrødet ca 50-60 minutter, til det er gjennomstekt og har fått en godt gylden stekeskorpe. Sjekk gjerne med en kakepinne eller lang fyrstikk om det er gjennomstekt.

Løft brødet ut av brødformen, og la det avkjøles på rist.

Og så er det bare å nyte...med en god kopp kaffe eller te til, eller vaniljeiskrem...

Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar