søndag 24. mars 2013

Ovnsbakt Salma-laks med appelsin-smørsaus og ristede mandler



Hva er vel påsken uten appelsiner? Jeg er nok ikke den som spiser mest appelsiner naturell, men gi meg noen gode appelsiner likevel, og de vil sannsynligvis finne veien til grytene mine. Eller en ildfast form.

Årets påske ble innledet med Salma-laks på middagsbordet. Den ble ovnsbakt med en lettvint appelsin-smørsaus ispedd soyasaus og akasiehonning, samt et dryss ristede mandler. Honningen gir en litt søtlig smak på sausen, men kan fint utelates. Laksen ble servert med couscous og dampet brokkoli til. Herlig enkelt og herlig godt, akkurat slik jeg liker det.

Denne fiskeretten vil være midt i blinken fremover mot sommeren også, solskinnsglad som den er!

Apropos gode appelsiner... Det er ikke alltid jeg finner økologiske appelsiner på min lokale Meny-butikk - men når jeg gjør det, så kjøper jeg stort sett det. Økologiske appelsiner er ikke sprøytemiddelbehandlet, og har ikke det typiske vokslaget utenpå som konvensjonelt dyrkede appelsiner har. Så de er gjerne litt mykere i skallet, men det trenger slett ikke bety at de er overmodne.

Disse økologiske appelsinene som jeg brukte i dag var også myke i skallet, men vidunderlig saftige, myke og gode inni. De kostet noen få kroner ekstra pr kilo, men var verdt hver eneste krone!


Du trenger følgende til fire personer:

En god håndfull mandler (naturell)
800 gr Salma-laks (eller tilsvarende)
Salt
Pepper
50 gr smør
1 ss akasiehonning (kan droppes)
4 ss soyasaus
2 appelsiner


Grovhakk mandlene, og rist dem i tørr stekepanne noen minutter på max varme, til de er lett og fint gyldne. Rør ofte så de ikke blir svidd. Ha dem over i en skål så lenge.

Forvarm stekeovnen til 160 grader.

Del laksefileten i passe porsjonsstykker, legg i en ildfast form, og dryss over litt salt og pepper.

Smelt smør på moderat varme, trekk til side og rør inn akasiehonning og soyasaus. Press ut saften av appelsinene og grav ut fruktkjøttet, fjern eventuelle steiner, og rør inn både juice og fruktkjøtt. Fordel appelsin-smørsausen over laksen, og dryss ristede mandler over.

Stekes i 10-15 minutter, til laksen er så vidt gjennomstekt.

Serveres med gode grønnsaker til, og gjerne couscous eller en god, hjemmelaget potetmos. 

Vel bekomme!

2 kommentarer:

  1. Godt poeng med økologiske appelsiner! Jeg har samme prinsipp med sitroner, spesielt til sitronterte o.l.

    Denne oppskriften gleder jeg meg til å prøve!

    P.S. Det heter Monas! Apostrof skal kun brukes, i norsk grammatikk, hvis navnet slutter på s, som i Tobias' bil.

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier3. april 2013 kl. 20:27

      Hehe, fin kommentar ang grammatikken! Jeg er klar over det, men er relativt anglofil av meg, så det er bevisst valgt... Men jeg kommenterer uten apostrof, det får være litt kompensasjon det da ;-)

      Ja, oppskriften ble god! Hører gjerne fra deg når du har prøvd den :-)

      Slett