tirsdag 27. mars 2012

Quiche Lorraine


Man klusser ikke for mye med Quiche Lorraine, den erke-franske paien som mange flere enn franskmenn har lagt sin elsk på, inkludert undertegnede. 

Jeg har spist Quiche Lorraine flere ganger, men har ikke laget den selv før nå. For å sikre den genuine smaken av denne franske godsaken, har jeg lett etter gode oppskrifter, og endte opp med å teste BBC sin "ultimate quiche Lorraine". Og jeg må si at denne var herlig silkemyk og god i all sin enkelhet!

Jeg har redusert litt mengden bacon, mot å inkludere løk i oppskriften. Bacon og løk ble godt brunet sammen for å få frem best mulig smak. Eggehviten som ble til overs i paideigen brukte jeg sammen med eggene i eggestanden, for å slippe å avhende den på annet vis. Muskat fant jeg ut underveis at jeg ikke hadde, men det funket helt fint uten.

Quiche Lorraine, her servert med confiterte tomater


Du trenger følgende til en 23 cm paiform:

175 gr hvetemel
100 gr kaldt meierismør i terninger
1 eggeplomme
4 ss kaldt vann

150 gr bacon
1/2 løk
Olje til steking
50 gr gruyère (eventuelt annen vellagret ost om  du ikke får tak i gruyère)
2 dl creme fraiche
2 dl kremfløte
3 egg (+ eggehviten som var til overs fra paideigen)
Salt
Pepper
Bittelitt malt muskat 

Kjør hvetemel, kaldt smør, eggeplomme og kaldt vann sammen i en kjøkkenmaskin eller food processor til paideigen er bundet sammen...

...jeg brukte beateren på min Kenwood - det hele var gjort på etpar minutter.

Kjevle ut paideigen med litt mel til den er en tynn, rund leiv på ca 28 cm i diameter, bruk gjerne bakeunderlag som gjør jobben lettere. 

Legg leiven over paiformen, og trykk den godt på plass. Klipp kantene jevne med saks, gjerne en halv cm over over paiform-kanten (paideigen vil krympe litt når den stekes). Jeg brukte deig-restene som ble klippet bort til å "fylle på" resten av paideigen. Prikk paideigen med gaffel, og sett formen i kjøleskapet i ca 10 minutter.

Imens forvarmes stekeovnen til 200 grader.

Kutt bacon og løk i passe terninger, og stek i litt olje på god varme til det er fint brunet. Rør av og til så det ikke blir svidd, juster varmen etter behov...

...ha bacon-blandingen over i en skål og sett til side til paideigen er ferdig tilberedt og klar til å fylles.

Stek paibunnen i 12-15 minutter, til den er fint gylden.

Riv ca 10 gr av osten, og sett til side. Resten av osten kuttes i små biter/terninger. Fyll paiformen med bacon-blandingen samt den kuttede osten.

Bland sammen creme fraiche, kremfløte og sammenpiskede egg. Smak til med litt salt (husk at baconet også er salt), pepper og litt muskat. Hell blandingen over paiformen, og dryss over den revne osten. Stekes på 190 grader i 25-30 minutter, til paien er fint gylden og lett stivnet (den skal ikke være for fast). NB! Hvis du bruker silikonform, som jeg, så sett paiformen på rist før den settes i ovnen - ellers kan du fort risikere søl...

La quiche'n hvile i 4-5 minutter, før den tas ut av paiformen. 

Serveres med en god salat til. Vel bekomme!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar