søndag 23. januar 2011

Potet- og pastinakksuppe med spekeskinke-chips

Jeg smakte tørket spekeskinke hos en venninne forleden, det var servert som snacks/fingermat. Det var kjempegodt, og det inspirerte meg til å bruke spekeskinke-chips som garnityr i en passende, deilig kremet suppe. Valget falt på en potet- og pastinakksuppe, siden det var ingredienser jeg hadde for hånden, og siden potet og spekeskinke passer fint sammen. Pastinakk er en nydelig rot-grønnsak, og av poteter er Amandine en klar favoritt her i huset, men de fleste potettyper kan brukes (helst melne poteter).

Igjen så bruker jeg kokosmelk, men matfløte kan selvfølgelig brukes i stedet. Kokosmelk funker forøvrig veldig bra også i denne suppa, og går fint overens med pastinakken.

Siden jeg generelt foretrekker å dampe grønnsaker for å beholde mest mulig næringsstoffer, gjorde jeg det også denne gangen - jeg dampet påde potetene, pastinakken og løken, slik at jeg slapp å bruke smør til steking av løken. Tenkte at smør-smaken kanskje ville "kjæsje" litt med kokosmelka...



Denne oppskriften gir 3-4 porsjoner:

6-8 skiver spekeskinke (avhengig av størrelsen)
4 middels store poteter
1 stor pastinakk
1 løk
1 boks kokosmelk
1 terning kyllingbuljong
5 dl vann (inkludert damp-vannet som grønnsakene ble dampet med)
Salt
Pepper

Spekeskinke tørkes i stekeovnen på 100 grader i ca 30 minutter eller til de virker sprø, legg dem gjerne på tørkepapir i ovnen,slik at fettet som trekkes ut av skinka pga varmen renner litt av. Spekeskinka brekkes i mindre biter, og legges til side.


Poteter, pastinakk og løk skrelles og kuttes i biter. Damp grønnsakene ved hjelp av rist i en kasserolle, bruk vann nok til at kasserollen ikke koker tørr, men ikke så mye at vannet rekker opp til grønnsakene. Når grønnsakene er godt møre (tiden avhenger av størrelsen på bitene), moses de godt. Ta vare på dampvannet, og spe det med mer vann til du har ca 5 dl (vil gi en deilig fyldig suppe). Løs opp kyllingbuljong i vannet, helles over de moste grønnsakene sammen med kokosmelka. Kok opp, og smak til med salt og pepper.

Server suppa med et dryss av spekeskinke-chips over. Ha gjerne godt brød til, ellers er suppa både god og mettende på egen hånd også.

Vel bekomme J

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar